PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 67
onderzoek
naar aanleiding van dit incident onderzocht het nederlands Lucht- en
ruimtevaartcentrum (nLr) de risico’s en concludeerde onder andere
dat de kans op een botsing het grootst is als het landende vliegtuig 0,5
nm (930 m) van de baandrempel van baan 18C verwijderd is op het
moment dat de startklaring voor het vliegtuig op baan 24 wordt gege-
ven.
op basis van dit onderzoek en de resultaten van de onderzoeksraad on-
dernam ILT actie richting LvnL. Uiteindelijk ging ILT in 2013 via een be-
schikking akkoord met een procedurewijziging. Hierin waren onder an-
dere de weersomstandigheden opgenomen waaronder afhankelijk
baangebruik was toegestaan. en dat een vliegtuig niet aan de start
mocht beginnen op een afhankelijke baan wanneer het landende vlieg-
tuig zich binnen 2 nm van de baan bevond. maar er was geen duidelijke
regel opgenomen of de procedure ook gold buiten de daglichtperiode.
Deze afspraken nam LvnL op in de operations manual (om), de opvol-
ger van de vDv.
Zonder expliciete toestemming van ILT werd hieraan nog een uitzonde-
ringsprocedure toegevoegd. Hiermee was het onder bepaalde randvoor-
waarden (o.a. het weer) voor een baanverkeersleider mogelijk om toch
een toestel te laten starten van een afhankelijke baan wanneer het lan-
dende verkeer zich korter dan 2 nm voor de baan bevond.
2015
op 10 mei 2015 was dezelfde afhankelijke baancombinatie actief als
ten tijde van het incident in 2007. easyJet vlucht 7926, een Airbus
A320, maakte in een laat stadium van de landing een doorstart op baan
18C. Tegelijkertijd steeg KLm vlucht KL1855, een embraer erJ-190, op
van baan 24.
Het was mooi en rustig weer en de baanverkeersleider verwachtte daar-
om dat de A320 een normale landing zou maken. Toen de A320 boven
de baan met de afronding van de landing bezig was, verlegde hij daar-
om zijn aandacht naar een volgend vliegtuig.
De bemanning van de A320 besloot een doorstart te maken, omdat de
snelheid van het vliegtuig te hoog was. De bemanning was geconcen-
treerd op het uitvoeren van de doorstart en had de verkeersleiding nog
niet op de hoogte gesteld van deze doorstart. Het was de grondver-
keersleider die als eerste waarnam dat de A320 een doorstart uitvoerde.
bijschrift
??
? ?
??
??
Schematische weergaven van het incident in 2007.
vliegpad van easyJet 7926 (oranje) en KLm-vlucht 1855 (blauw)
in 2015.
vliegpad van KL1080 en Hv5193 in 2018.
66-67-68-69_incidentanalyse.indd 67 20-10-20 11:12