PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 65
britisH aerospaCe atp
in Het kort
Piloten 2
Passagiers 64
Motoren 2 x P&W Canada PW126
Vermogen 2 x 1.978 kW (2.653 pk)
spanwijdte 30,63 m
Lengte 26,00 m
Leeggewicht 13.595 kg
Maximum startgewicht 22.930 kg
Kruissnelheid 496 km/h
Vliegbereik 1.825 km
Plafond 7.600 m
In dienst bij biman bangladesh.De G-bTZG was bestemd voor het Indonesische merpati.
De bAe ATP werd als Jetstream 61 aangeboden. Links een Jetstream 31 en op de achtergrond een bAe 146.
De vrachtdeur van de ATPF.
Jetstream 61
omdat de ATP maar mondjesmaat werd verkocht, werd in 1994 nog
een laatste poging ondernomen om de verkoop te stimuleren. De ATP
werd omgedoopt tot Jetstream 61. Hiermee probeerde bAe aan te ge-
ven dat luchtvaartmaatschappijen bij hen een geheel gestandaardiseer-
de commutervloot konden aanschaffen, bestaande uit de Jetstream 31,
Jetstream 41 en Jetstream 61. Helaas. van de Jetstream 61 werd geen
enkel extra exemplaar verkocht. In totaal werden slechts 65 ATP’s ge-
bouwd, die niet eens allemaal werden verkocht. De enige Amerikaanse
afnemer die er geregelde passagiersdiensten mee uitvoerde, was Air
Wisconsin. onder de naam United express werden de vluchten uitge-
voerd voor United Airlines via een code sharing-overeenkomst.
In 2001 werd het ATPF Freighter-project gelanceerd. Zes vliegtuigen van
West Air Sweden werden omgebouwd tot vrachtvliegtuig met een ge-
modificeerde 748-vrachtdeur. De ATPF kon dertig procent meer vracht
vervoeren tegen slechts tien procent hogere operationele kosten. op 10
juli maakte de ATPF zijn eerste vlucht vanaf de West Air Sweden-vesti-
ging in Lidköping.
nog een paar pogingen
In de hoop om met verschillende varianten de verkoop een beetje op te
krikken, lanceerde bAe de maritime ATP voor gebruik in militaire marine-
operaties. Het toestel was uitgerust met een surveillanceradar onder het
voorste deel van de romp, FLIr in de neus en sonarboeien in de romp.
een suite met speciale bemanningstations en zes wapenophangpunten
waren voorzien. een ander project was de ATP-AeW, een Airborne early
Warning-vliegtuig voor Australië, met twee emI Skymaster-radars in neus-
en staartradomes, zoals bij de bAe nimrod.
ook werd een vrachtversie voor 7.257 kg vracht of 48 manschappen
met een vrachtdeur aangeboden. De romp liep schuin omhoog zoals bij
de Andover en bood een laadmogelijkheid via de rompachterzijde. Geen
van deze versies werd gebouwd.
62-63-64-65_baeatp.indd 65 20-10-20 11:11