64 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
De cabine met het ruime gangpad.
Historie Door: Thijs Postma – Foto’s: collectie Postma
een ATP van SATA op de Azoren.
Huidige gebruikers
West Air europe – sweden: zestien in dienst in 2019
Deraya Air taxi: twee in dienst in 2019
Voormalige gebruikers
Air europa express (spanje, 1998–2001)
Airgo Airlines (Griekenland, 2008–2010)
Air Wisconsin (Verenigde staten, 1990–1993)
Asian spirit (Filipijnen, 2003–2008)
Biman Bangladesh Airlines
British Airways
British Midland
British World Airlines
Canarias regional Air
euroAir
eurodirect
First Flight Couriers (india, 2006–2007)
Loganair
Manx Airlines
Merpati
NextJet
sAtA Air Açores
sun Air of scandinavia
turkish Airlines
Aireuropa express
United express (operated by Air Wisconsin)
United express
West Atlantic – Cargo Airlines
Commentaar Van britisH midland
De eerste gebruiker van de AtP, British Midland, was uiterst tevreden
over de betrouwbaarheid, die “beter is dan we van een nieuw vlieg-
tuig mochten verwachten.” Zoals in de meeste gevallen had men ook
hier te kampen met kinderziekten, die echter de inzet en de veilig-
heid geen moment in gevaar hebben gebracht. in de Airlines of Bri-
tain Group (BM, Manx en Logan-air) neemt de AtP de plaats in van
de Viscount en de Fokker F.27. Het beste bewijs van tevredenheid is
de bestelling voor zeven AtP’s, waarmee het totaal voor de ABG op
tien vaste orders en twee opties is gekomen. Behalve de maatschap-
pij is ook de passagier vol lof. een van de redenen daarvoor is de
breedte van het gangpad, waarin een dien-trolley door een passagier
met een normaal postuur gepasseerd kan worden.
met de pers naar neurenberg in juni 1990.
62-63-64-65_baeatp.indd 64 20-10-20 11:11