Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

60 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
Daverschot is geboren en getogen in Assen, in de provincie
Drenthe. “Daar heb ik tot mijn achttiende gewoond. Ik ben
gedeeltelijk in Groningen naar school geweest, naar de
middelbare school. op mijn negentiende in 1963 ben ik
naar de KmA (Koninklijke militaire Academie) in breda ge-
gaan voor de opleiding tot beroepsofficier. Als scholier heb
ik een beetje aan zweefvliegen gedaan. In 1959, ik heb het
nog nagekeken. Lang geleden, lang geleden,” lacht hij. “Dat
was op eelde, daar mocht toen nog aan zweefvliegen ge-
daan worden. Later niet meer. een paar keer ben ik op
zweefvliegkamp geweest op Ameland. Daar heb ik solo ge-
vlogen. Dat ging toen nog zo. Ik was in drie uur solo. niet
ongebruikelijk in die tijd.”
Koude oorlog
met zijn achttiende ging hij naar de KmA. Daar is Daver-
schot opgeleid tot gevechtsleider en verkeersleider. een
verantwoordelijke functie waar je toezicht houdt op een vei-
lig luchtruim binnen het nederlandse gedeelte van het nA-
vo-gebied middels radarapparatuur en buitenlandse inlich-
tingen. “Daarnaast ben ik ook nog gevraagd drie jaar naar
Duitsland te gaan naar de Geleide Wapens, ten tijde van de
Koude oorlog. Grote tweetrapsraketten die bedoeld waren
voor hoog vliegende vliegtuigen, bommenwerpers enzo.
Daar zaten voor een deel ook nucleaire koppen op. Dat
was toch wel bijzonder dat je als klein baasje daar de be-
schikking over had (mits de vS instemden!).”
Krijgsraad
eenmaal terug in nederland heeft hij gewerkt als gevechts-
leider op nieuw milligen bij Apeldoorn. In ploegendiensten
in een bunker. Daverschot: “Het schiet me te binnen dat
begin jaren 70 wij een russische bommenwerper hadden
onderschept. Zelf heb ik dit niet gedaan, maar ik was er wel
bij. Dat heeft wel de kranten gehaald,” vertelt hij geboeid.
Toen hij nog vrijgezel was, startte hij een studie rechten in
Groningen. “Ik probeerde dat te combineren met die ploe-
gendiensten,” vult hij aan. In 1974 behaalde Daverschot
zijn bul en werd meester in de rechten. Hij had echter geen
zin om nog pak hem beet vijftien jaar in ploegendiensten te
werken en stapte er daarom uit, de juridische dienst in. na
vijf jaar bij de Krijgsraad ging hij naar het openbaar ministe-
rie als officier van Justitie en werd in 1992 Hoofdofficier
van Justitie. “Als baas van het parket moet je strafzaken
doen en die hele tent runnen.”
Vliegschool
Toch bleef het zelf vliegen als een rode draad in zijn leven
lopen, want in 1998 behaalde hij zijn brevet voor motor-
vliegen en in 2014 zijn instructeursbevoegdheid. “In 2008
was het werkzame leven gedaan, dan kriebelt het toch wel
en heb ik met een aantal mensen op Teuge de vliegschool
voor de mAF opgezet.” Dit werd de mATC (mission Aviation
Training Centre). “De vliegers van de mAF werden allemaal
opgeleid in Amerika, Canada en Australië soms. Toen ont-
stond bij ons de gedachte om ze hier in nederland zelf op
te leiden. We hebben een vergunning aangevraagd en van-
af 2010 zijn we met een klasje begonnen.” een aantal jaar
later is de structuur van mATC veranderd en is de vlieg-
school meer geprofessionaliseerd. Daverschot is er in die
tijd uitgestapt. Aansluitend, in 2018, begon het weer te krie-
belen en kreeg hij het idee om toch weer een vliegschool
(DTo) op te zetten. Samen met twee compagnons richtte
hij de Flight School Teuge op. “Daar zijn we nu druk doen-
de mee.”
DE VETERAAN Door: Saskia roelofs-van velsen
Van parKet naar piloot
“ik was
in drie uur
solo”
“hij weet van geen ophouden”, hoorde ik
van onze hoofdredacteur. en dat klopte.
onze volgende veteraan heeft een dijk van
een carrière. heel uiteenlopend, van hoofd-
officier van justitie tot en met het opzetten
en runnen van een vliegschool. en heel veel
daartussen. Zijn naam: ruud daverschot (76
jaar).
60_deveteraan.indd 60 20-10-20 11:10