58 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
over de Carvair, een woordspeling van car-via-air, doet het verhaal de
ronde dat het toestel is samengesteld uit de romp van een Douglas DC-
4, gemodificeerd met een verlengde rompneus en verhoogde cockpit,
de motoren en het landingsgestel van een DC-6, en om het evenwicht
te herstellen, de staart van een DC-7. berust dit verhaal op waarheid?
Autoferry
De Carvair was gebaseerd op de ombouw van een DC-4 tot een au-
toferry met accommodatie voor een aantal passagiers. Het toestel werd
ontwikkeld door Freddie Laker’s Aviation Traders Limited (ATL) en kreeg
voorin capaciteit voor vijf middelgrote (britse) personenauto’s, achterin
omvatte het een compartiment voor 22 passagiers. Freddie Lakers idee
om overtollige Douglas DC-4’s en zijn militaire tegenhanger, de C-54
Skymaster, om te bouwen tot het vervoeren van auto’s, was een relatief
goedkope oplossing ter vervanging van de verouderde en inmiddels
ontoereikende bristol 170 Freighter-varianten. met de komst van de
straalvliegtuigen was de DC-4 verouderd en werd vooral bij de grotere
maatschappijen uitgefaseerd. Ze werden dan ook tegen dumpprijzen
aangeboden en vonden vooral aftrek bij kleinere en opkomende maat-
schappijen. Dit zal ongetwijfeld meegespeeld hebben in de keuze van
Freddie Laker om voor dit toestel te kiezen.
Verlengde rompneus
De conversie van het oorspronkelijke vliegtuig omvatte het verlengen
van de neussectie met 2,64 m en een verhoogde cockpit, dit bood
ruimte voor het aanbrengen van een hydraulisch bediende, zijwaarts
naar links scharnierende neusdeur die neusbelading voor auto’s moge-
lijk maakte. Het landingsgestel bleef behouden maar werd wel voorzien
van krachtigere remmen. verder werd het kielvlak vergroot. Hierdoor ont-
stond het misverstand dat het staartgedeelte van een DC-7 kwam, maar
in werkelijkheid werd het geheel nieuw ontworpen. De motoren, vier elk
1.450 pk sterke Pratt & Whitney r- 2000-7m2 Twin Wasp veertien cilin-
der stermotoren, bleven ongewijzigd.
flexibele configurAtie
Hoewel in eerste instantie ontworpen voor vervoer van vijf auto’s en 22
passagiers was een flexibele configuratie mogelijk. Zo exploiteerde bri-
tish Air Ferries, de grootste gebruiker van de Carvair, zijn toestellen in
De ATL-98 Carvair was een autoferry die zijn bekendheid vooral te danken had aan de vluchten over Het
Kanaal tot de opkomst van ferryschepen deze vorm van luchtvervoer onrendabel en overbodig maakte.
Het was een opmerkelijk vliegtuig dat dagelijks vluchten maakte vanaf Southend naar luchthavens aan
de kust op het vaste land zoals Le Touguet (F), Oostende (B) en Rotterdam.
AViAtion trAders Atl-98 cArVAir
HiSTORie Door: Cor van Gent
(Foto: Frank de Koster)
58-59_rotterdamautovliegtuig_Else.indd 58 20-10-20 10:56