Pagina 56 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

56 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
IndustrIe Door: Jozef mols – Foto’s: Latécoère/Arnoud Span
In 2001 mag Latécoère de neussectie en de avionicarekken voor de Air-
bus A380 bouwen, alsmede romponderdelen voor het Falcon 7X zaken-
vliegtuig, twee jaar later gevolgd door de productie van vleugels voor
datzelfde vliegtuig.
vanaf 2004 staat er geen rem meer op de expansie van Latécoère. Zo
wordt in Tsjechië de vliegtuigbouwer Letov overgenomen, en wordt in
brazilië een fabriek geopend voor de productie van metalen vliegtuigon-
derdelen. Zowel voor de A380 als de boeing 787 bouwt het Franse be-
drijf de passagiersdeuren. een jaar later wordt in Hamburg een fabriek
geopend waar kabelharnassen worden gebouwd, onder meer voor de
Airbus A400m.
In 2012 wordt dan weer een fabriek geopend in mexico waar zowel
romponderdelen als kabelharnassen worden geproduceerd, een jaar la-
ter gevolgd door een nieuwe vestiging in marokko terwijl in 2017 een
fabriek wordt geopend in bulgarije.
op 22 mei 2018 wordt een vierde Franse vestiging geopend in Toulou-
se, de stad waar het allemaal begon voor Latécoère. De fabriek heeft
een oppervlakte van 6.000 vierkante meter en is gelegen op een be-
drijfsterrein van vier hectare. Hier zullen aluminium onderdelen worden
vervaardigd voor Dassault, embraer, Airbus, boeing en bombardier. ook
worden er de deuren gemaakt voor de boeing 787 en het KC-46A tank-
vliegtuig. Het volledig automatische machinepark wordt computerge-
stuurd en kan tot achttien uur autonoom werken zonder ingreep van het
personeel.
camEra’s
maar ook de kabelafdeling doet het uitstekend. Jaarlijks worden er
25.000 km kabels verwerkt en verlaten 8.500 kabelharnassen de fabrie-
ken. verder levert men de cabinevideo ‘Direct view’ aan Lufthansa Tech-
nik. Dit systeem, bedoeld voor de Airbus A320, maakt het voor piloten
mogelijk permanent in de passagierscabine te kijken met het oog op de
veiligheid.
Turkish Airlines koos de Franse constructeur voor het ontwerp en de le-
vering van High Definition Landscape-camera’s aan boord van de vloot
boeing 787’s van de maatschappij. Dankzij dit systeem kunnen passa-
giers de start en landing volgen op hun videoscherm in de cabine. De
Amerikaanse constructeur Aerion doet dan weer beroep op Latécoère
voor het ontwerp en de bouw van videosystemen die moeten toelaten
het taxiën, parkeren en stallen van het vliegtuig vanuit de cockpit te vol-
gen.
tEgEnwind
ondanks al deze uitstekende prestaties wordt ook dit bedrijf getroffen
door de CovID-19-crisis. In september 2020 werden de resultaten over
het eerste semester van 2020 gepubliceerd. Door de coronapandemie
worden wereldwijd minder vliegtuigen besteld en gebouwd, wat ook zijn
weerslag heeft op de toelevering van onderdelen. Zo daalde de omzet
van Latécoère in het eerste semester tot 231,9 miljoen euro, een daling
van 37,6% ten opzichte van de vergelijkbare periode in 2019. De boek-
houding kleurt dan ook rood met een verlies van 34 miljoen euro, in
vergelijking met een winst van 10,8 miljoen euro in de eerste helft van
vorig jaar. De negatieve tendens doet zich vooral voelen bij de bouw van
metalen vliegtuigonderdelen die bestemd zijn voor de civiele markt. De
fabricage van elektronisch materiaal is minder sterk getroffen omdat hier
ook geleverd wordt aan constructeurs van militaire vliegtuigen. Teneinde
het hoofd te bieden aan deze situatie heeft het bedrijf zich dan ook ge-
noodzaakt gezien het personeelsbestand buiten Frankrijk met 35% in te
krimpen. De voorziene investeringen van 16,2 miljoen euro worden ver-
volgens teruggebracht tot 6,4 miljoen.
Latécoère verwacht geen verbetering van de situatie voor de tweede
helft van volgend jaar en hoopt dat dan constructeurs proactief anticipe-
ren op een herstel van de markt in 2023 door dan meer vliegtuigen te
produceren. maar de directie voegt er aan toe dat dit een vrij optimisti-
sche visie reflecteert en dat het niet uitgesloten is dat herstel kan duren
tot 2025.
Deuren voor verschillende afnemers.
54-55-56_latecoere.indd 56 20-10-20 10:25