PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 55
EnkElE vooroorlogsE gEEstEkindErEn van
PiErrE-gEorgEs latécoèrE.
dat vliegtuigen na lange vluchten soms voor meerdere dagen onder-
houd nodig hebben), 120 technici en 1.000 bedienden. Het netwerk
van CGeA strekt zich uit over meer dan 3.000 km.
vliEgtuigbouw
In 1926 – het jaar waarin ook Antoine de Saint-exupéry zich bij het pilo-
tenbestand vervoegt – wordt begonnen met de bouw van de Latécoère
17 éénmotorige passagiersvliegtuigen, gevolgd door de Latécoère 25. In
1930 realiseren mermoz, Dabry en Gimié de eerste commerciële vlucht
over de Zuid-Atlantische oceaan waarbij ze Dakar met natal in brazilië
verbinden met hun Latécoère 28-3 ‘Comte de la vaulx’.
vanaf 1931 gaat Latécoère zich ook voor de militaire luchtvaart interes-
seren. Zo wordt in 1931 het Latécoère 290 watervliegtuig gebouwd dat
dient als torpedobommenwerper, gevolgd door de viermotorige La-
técoère 550 bommenwerper in 1933. In 1935 rolt dan de Latécoère
298 éénmotorige torpedobommenwerper uit de fabriekshallen. nog net
voor de oorlog wordt een zesmotorig trans-Atlantisch passagiers-water-
vliegtuig ontworpen: de Latécoère 631 die in 1942 in productie gaat
(onder Duits toezicht). Uiteraard heeft het uitbreken van de Tweede We-
reldoorlog zijn invloed op de onafhankelijke ontwikkeling van het bedrijf.
ondEraannEmEr
In 1951, na het herstel van de werkplaatsen en het aanwerven en oplei-
den van nieuw personeel, mag de onderneming de staartsecties voor de
bijschrift
De Latécoère Salmson-2A2.
De viermotorige Latécoère 521.
De zesmotorige Latécoère 631.
??
? ?
??
??
een kabelharnas maak je samen…
Caravelle bouwen. vanaf dat moment zou Latécoère zich vooral toeleg-
gen op onderhoud en onderaanneming. Tot eigen ontwerpen komt het
niet meer. In 1992 bouwt men er de deuren voor de Airbus A320, een
jaar later gevolgd door de productie van de achterste delen van de romp
van het rafale gevechtsvliegtuig. vanaf 1997 werkt de onderneming
voor meerdere opdrachtgevers tegelijk. Zo worden er deuren gebouwd
voor embraer en worden er inflight-entertainmentsystemen ontwikkeld
en gebouwd. voor de CFm-motoren die onder meer de boeing 737
aandrijven, worden er dan weer elektrische harnassen vervaardigd.
ExPansiE
met het oog op de productie van elektrische harnassen wordt in 1998
Foumié Grospaud overgenomen en omgedoopt tot Latelec. Hetzelfde
jaar nog wordt een fabriek geopend in Tunesië waar dergelijke kabelhar-
nassen worden vervaardigd.
54-55-56_latecoere.indd 55 20-10-20 10:25