Pagina 5 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 5
Als het aan de european Union Aviation Safety
Agency (eASA) ligt, mogen de boeing 737 mAX-
varianten nog voor het eind van dit kalenderjaar
weer boven europa vliegen. Dit werd medio okto-
ber meegedeeld door eAS- directeur Patrick Ky.
Wat hem betreft is het veiligheidsniveau van het
toestel hoog genoeg nu een tweede Angle of At-
tack (AoA) sensor is ingebouwd. De eASA baseer-
de dit oordeel mede op in september 2020 uit-
gevoerde testvluchten met een mAX-prototype
boven Canada. Wat nog restte was het schrijven
van een openbare concept-luchtwaardigheidsricht-
lijn waarop vier weken gereageerd kon worden.
De wereldwijde mAX-vloot staat sinds maart 2019
aan de grond na twee fatale ongelukken (Lion Air
en ethiopian Airlines) waarbij het maneuvering
Characteristics Augmentation System (mCAS) als
hoofdoorzaak werd aangewezen omdat dit ge-
voed werd door slechts een enkele AoA-sensor
en piloten die niet handmatig konden ‘overrulen’.
nadien moesten wereldwijd 389 geleverde mAX
8- en mAX 9-varianten gelaten afwachten en ston-
den er ook nog eens een kleine honderd werk-
loos bij de fabriek in renton. Door alle perikelen
werden tot op heden 1.006 mAX-bestellingen ge-
schrapt waardoor het orderboek terugliep naar
3.403 te bouwen vliegtuigen.
boeing zal na de eASA-mededeling ongetwijfeld
een zucht van verlichting hebben geslaakt en een
klein vlaggetje hebben uitgestoken. Want de fabri-
kant wordt momenteel ook geconfronteerd met
teruglopende Dreamliner-orders waardoor een
van de twee assemblagelijnen gesloten zal wor-
den. In combinatie met de moeilijk voorspelbare
gevolgen van de coronapandemie op de middel-
lange termijn, heeft de fabrikant dan ook nog een
heel lange weg te gaan voordat ze deze financieel
dreunen weer te boven is.
Afgezien van de enorme financiële compensatie-
en gevolgschade zal boeing alles op alles moeten
zetten om passagiersvertrouwen terug te winnen.
Dit zou nog wel een grotere opgave kunnen zijn,
dan het rationeel dichten van financiële gaten.
Want imagoschade laat zich nu eenmaal moeilijk
vangen in boekhoudkundige getallen. misschien
dat de her en der gehoorde suggestie om de 737
mAX maar een andere naam te geven, misschien
helemaal niet zo’n slechte is…
MAX MAG WEER….
… maar
de
(imago)
schade is
gigan-
tisch
On the job
22 euroPilot Center vlaams succes in de vS
Ontwikkelingen
26 ACJ Two Twenty nieuwste (v)vIP variant Airbus
27 Airbus Zeroe Concepten voor minder uitstoot
47 Zongshen Aero engine Chinese motor voor europa
Pilot report
16 vL3 915 Tsjechisch-belgisch renpaard
Typebeschrijving
43 belmont Aero Patino Laagdekker uit Letland
Status report
24 Xb-1 baby boom Supersonisch testbed
39 A400m Atlas Transportvliegtuig voor Luxemburg
52 ATr 72-600F eerste vlucht vrachtvariant turboprop
53 Airbus A321-200PCF voor het eerst de lucht in
En verder
70 volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
Ruud Vos
is hoofdredacteur
Piloot en Vliegtuig
r.vos@eisma.nl
24 Met de virtuele roll out van
de XB-1 heeft het Amerikaanse Boom
Supersonic begin oktober 2020 een
eerste stap gezet omtrent superso-
nisch vliegen. De driemotorige ‘Baby
Boom’ moet vanaf 2021 als vliegend
testbed data gaan verzamelen en de
basis leggen voor de grotere op stapel
staande Overture. Dat toestel moet
rond 2029 tot 55 passagiers over een
afstand van 4.500 nm (8.384 km) kun-
nen vervoeren bij een snelheid van
Mach 2.2.
35 Met het verzilveren van een van de drie openstaande
opties kan de zes Europese partners tellende NAVO-vliegtuig-
poule over vier jaar beschikken over negen Airbus A330-243
Multi Role Transport Tankers (MRTT). De eerste twee vlieg-
tuigen bevinden zich inmiddels op Vliegbasis Eindhoven. Alle
vliegtuigen worden uiteindelijk Nederlands geregistreerd,
maar zijn eigendom van de NAVO.
48 Het was een bijzonder transport van een bijzonder
vliegtuig. De Consolidated PB-5A Catalina 16-212 werd
eind augustus 2020 overgebracht van het depot van het
Nationaal Militair Museum in Soest naar het Nederlands
Transport Museum in Nieuw-Vennep om daar te worden
gerestaureerd. Fotografen verdrongen elkaar bij het brug-
restaurant boven de A4. Stiekem hoopten sommigen op een
‘Dakotaklemmetje’, maar dat bleef deze keer gelukkig uit.
Door: ruud voswww.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 5 20-10-20 12:58