PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 49
rationele geschiedenis is weinig bekend (of liever: er bestaan wel vier
totaal verschillende geschiedschrijvingen over dit individuele toestel).
mLD-historicus Prudent Staal, namens de Stichting neptune Association
projectleider bij de restauratie, houdt het er na intensief onderzoek op
dat de Catalina 16-212 constructienummer 1679 in 1944 door de fa-
briek met het marine-buAer nummer 48317 werd afgeleverd aan het
‘Patrol Squadron’ vP-73 (later ‘Patrol bombing Squadron’ vPb-73 en ver-
volgens ‘Amphibian Patrol Squadron vP-Am-4’) van de Amerikaanse ma-
rine. na afloop van de Tweede Wereldoorlog werd deze Catalina gede-
activeerd. De Koninklijke marine kocht het toestel van het Amerikaanse
bedrijf bAbbS Co. en het werd met de civiele registratie n1495v over-
gevlogen naar Aviolanda in Papendrecht, als onderdeel van een serie
van zes Catalina’s die de mLD aankocht. na een omvangrijke revisie
kwam de Catalina met de registratie 16-212 (later P-212) van 29 mei
1952 in dienst bij het vliegtuigsquadron 8 op het marinevliegkamp val-
kenburg.
operatIoneel bIj De MlD
De Catalina 16-212 werd een jaar op valkenburg gebruikt voordat het
toestel werd overgevlogen naar nederlands nieuw-Guinea. op het – ma-
rinevliegkamp biak vloog de ‘Cat’ bij het vliegtuigsquadron (vSQ) 321,
totdat werd besloten dat twee Catalina’s de Supermarine Sea otters van
de mLD in nederland moesten vervangen bij de opsporings- en red-
dingsdienst (oSrD). De Catalina 16-212 werd daarom in het begin van
1954, samen met de Catalina 16-216, teruggevlogen naar nederland.
De eerste reddingsoperatie van de 16-212 vond plaats op 8 november
1954, toen de Catalina op zoek moest naar het wrak van het beschadig-
de schip Cristel, dat wel werd gevonden maar waarop geen overleven-
den meer werden aangetroffen.
naast deze oSrD-taak vervulde de 16-212 bij vSQ 8 ook de opleiding
van vliegers die naar nieuw-Guinea werden gezonden voor inzet bij het
vSQ 321.
De Catalina 16-212 werd op 8 juli 1957 buiten dienst gesteld, met
2.940 vlieguren in het logboek. De laatste 1.340 daarvan waren gevlo-
gen door de marineluchtvaartdienst.
bosbaD hoeVen
Het was de bedoeling dat de 16-212 zou worden gesloopt, zoals ook
met de andere Catalina’s van de mLD gebeurde, maar een bruikleen-
aanvraag van een brabants bosbad voorkwam dat. militaire vliegtuigen
bijschrift
??
? ?
??
??
Tijdens (waarschijnlijk) een oSrD-oefening. (Foto: Koninklijke marine-K.m)
bosbad Hoeven in 1975 (Foto: K.m via Gerben Tornij)
op het vliegveld van blackbushe in 1955. (Foto: rrA Scholefield)
op marinevliegkamp valkenburg. (Foto: K.m) Tien cent, inclusief ‘souvenirs’… (Foto: Prudent Staal)
PbY-5A Catalina van KLm’s Interinsulair bedrijf. (Foto: Aviodrome) voor vertrek bij het mLm. (Foto: Peter F.A. van de noort)
48-49-50_catalina.indd 49 20-10-20 10:18