46 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
DE HANGAAR Door: David bakels
hoor. Geen major. Ik denk dat hij er voor rond een ton weer piekfijn bij-
staat.”
CrèMe de la CrèMe
Het contrast met de aaneengesloten reuzenhallen van Specto Aero-
space, om de hoek bij Wings over Holland, kon niet groter zijn. Het is
een van die bedrijven waarover je weinig hoort, maar dat in industrieel
opzicht tot de industriële crème de la crème van ons land en misschien
wel van de (vlieg)wereld behoort. marketing & Sales Director maarten
Peters vertelt dat vliegmaatschappijen en vliegtuigfabrieken overal ter
wereld klant zijn. en wel voor ‘Composite repair Services’ waar Specto
met vijftig man gespecialiseerd personeel in voorziet. Het gaat om ‘a
wide range of Part-145 composite component repair capabilities’, des-
noods op locatie, waar ook ter wereld. “Want de klant wil maar een ding
en dat is vliegen”, legt Peters uit, “en daar zorgen wij dan voor.” Waarvan
knappe staaltjes van schijnbaar onmogelijke, maar intussen geslaagde
reparatiemissies in verre uithoeken van de wereld de revue passeren.
Het gaat bij alles om met name reparaties en/of vervangingen van com-
posiet radomes, vleugels, vleugeldelen en flight-controls van boeings en
Airbussen. en van Cessna-, bombardier-, Falcon- en embrear-business-
jets. Hoewel men ook sheet-metal reparaties aankan, ook voor GA-toe-
stellen, maar dit komt zelden meer voor. De hallen doen eerder aan een
nASA ontwikkellaboratorium op Cape Canaveral denken, dan aan een
Lelystads reparatiebedrijf. Alles even groots, groot en reusachtig. Giganti-
sche, manshoge vliegtuigneuzen in alle stadia van reparaties. en alles
even kraakschoon en netjes. Het zal er de reden van zijn dat Amerika-
Schade aan een kunststoffen onderdeel. (Foto’s: Specto Aerospace) reparatie van een beschadigde radome.
motorinlaat CrJ900 CityJet.Gecertificeerde richtapparatuur…
nen – boeing bijvoorbeeld – inmiddels vaak genoeg een beroep op
Specto doen om reparaties uit te voeren, iets wat voorheen ondenkbaar
was. Zoals dit prachtige bedrijf überhaupt van een andere orde is.
Credo
met een hoofd vol indrukken wordt afscheid genomen van Peters en
daarmee van deze dag, waarin we in letterlijke zin ‘kennis namen’ van
iets, waar je eigenlijk – liever? – niet bij stilstaat. maar laat het nu dan ver-
teld zijn. net als: vlieg voorzichtig. Houd de boel zelf gewoon heel!
Met dank aan Luuk van Hooijdonk van Wings Over Holland en Maarten
Peters van Specto Aerospace, beide op Lelystad Airport.
44-45-46_dehangar.indd 46 20-10-20 10:17