PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 45
kantbank en klop-, knip-, buig- of polijstgereedschappen waarmee de
stukken ijzerplaat of aluminium kunnen worden gesneden en fijnge-
vormd. Daarnaast dient er een verwarmbare ruimte – met afzuigingen –
te zijn waar met kunststoffen kan worden gewerkt, alsmede een lak- en
verfspuitinrichting. Zoals bij Wings over Holland op vliegveld Lelystad
waar mecanicien en tevens directeur Luuk van Hooijdonk bezig is met
een omvangrijke schade-inspectie en -rapportage van een door een
mislukte landing in een akker terechtgekomen en op het oog zwaar
beschadigde Diamond. “Alles begint met het wassen van het toestel”,
vertelt van Hooijdonk. “Ja, ook de kapotte delen. modder, gras en gruis;
alles eraf. Al doende zie je al veel. onder andere wat je meteen moet
weggooien, omdat reparatie onveiliger of duurder is dan vervanging.
Dat weggooien doe ik ook meteen. Ik werk overigens aan de hand van
het digitale fabrieks-maintenance manual van het toestel, zoals dat hier
in de werkplaats op mijn laptop openstaat, compleet met onderdeel-
nummers van zelfs het kleinste ringetje of busje. Die weggegooide on-
derdelen zet ik direct op de eveneens openstaande onderdelen bestel-
lijst.”
‘tappen’
van Hooijdonk controleert het toestel vervolgens handmatig-visueel op
zichtbare butsen, deuken en ook barsten in lak of lakschilfers. “Dus plek-
ken waar iets mis is”, legt hij uit. “Die markeer ik met een stift. Ik zal ze
nadien moeten bestuderen: repareren of alsnog nieuw bestellen en op
de onderdelenbestellijst erbij zetten.” Hetzelfde doet hij bij de gedemon-
teerde en op controletafels liggende vleugels. Waarna hij haast veront-
schuldigend zegt: “en nu rest me verder niks anders dan… ‘tappen’. Het
hele toestel en beide vleugels met een twee-euromuntstuk betikken en
bekloppen. Akoestisch controleren, kortom. Sectie voor sectie, stukje bij
beetje. een overigens door de fabriek officieel voorgeschreven werkwijze
waarmee je door het veranderen van het klopgeluid onmiskenbaar die
plekken ontdekt waar delaminatie, dus het losraken van de materiaalla-
gen, van de huid ontdekt. ook die plekken markeer ik weer, om na ex-
pertise tot hetzij reparatie, dan wel vervanging en dus bestelling over te
gaan. Het kost mij een volle week om van dit ongeval een schadestaat
inclusief offerte op te stellen. met als voornaamste gereedschap inder-
daad die ene euromunt! Dit is voor ons overigens een minor damage,
bijschrift
??
? ?
??
??
‘Unscheduled maintenance checklist’. Weggegooide onderdelen direct op bestellijst.
betikken en bekloppen met een muntstuk… Delaminatie…
44-45-46_dehangar.indd 45 20-10-20 10:17