PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 41
tot een overeenkomst. De fysieke check van het toestel op locatie komt
daarna. Gekeken wordt of het voorgestelde vliegtuig ook overeenkomt
met de werkelijkheid. Tot slot volgt de definitieve koop en wordt het
geld overgemaakt. De betreffende onderdelen worden van en uit het
vliegtuig gedemonteerd. Alle aangeboden vliegtuigonderdelen staan op-
geslagen in een ruimte met temperatuurregeling. De projecten lopen
maximaal drie jaar. De meeste projecten zijn in het eerste jaar echter al
break even. De meest gewilde onderdelen zijn onder andere de wielen,
remmen, slides, landingsgestellen en de APU’s. De romp van een vlieg-
tuig wordt uiteindelijk omgesmolten door recyclers. APoC Aviation kiest
bewust voor de types boeing 737 next Generation en de Airbus 320,
omdat ongeveer 45% van alle toestellen die rondvliegen in die catego-
rie valt. Lutje Wooldrik: “Zo heb je een constante flow van projecten.” er
is geen voorkeur voor de A320 of de b737nG. er wordt vooral gekeken
welke projecten geld opleveren.
wereldwijd
APoC opereert wereldwijd en heeft naast de vestiging in berkel en
rodenrijs ook vestigingen in Litouwen, de verenigde Staten en Colom-
bia. De vS zijn een logische keuze omdat zij de grootste markt zijn
voor de types waar zij naar op zoek zijn. De keuze voor Colombia heeft
een andere reden. “Het is eigenlijk meer toeval. We hadden iemand
in dienst en die werd verliefd op een Colombiaanse en die vroeg of
hij zijn baan kon houden. Daar moesten we natuurlijk wel even over
nadenken,” lacht Lutje Wooldrik. “We zijn uiteindelijk hartstikke blij dat
we dit gedaan hebben, want die werkt in dezelfde tijdzone als onze
Amerikaanse collega en zo kunnen we goed samenwerken om de
Latijns-Amerikaanse markt te bedienen. In Litouwen wilden we een
bepaalde persoon hebben die niet naar nederland wilde komen,
dus hebben wij maar een kantoor in Litouwen geopend. Het mooie
is dat dit land op dit moment een hotspot voor aviation aan het worden
is.”
sAleskrAcht
noord-Amerika, Zuid-Amerika en europa zijn de gebieden waarmee
APoC Aviation zakendoet, maar Azië is een gebied waar ze zich nu op
focussen. Lutje Wooldrik: “Azië is eigenlijk twee markten, China en de
rest van Azië, omdat China toch wel anders werkt. Dat vergt een andere
aanpak. Wij verwachten voor het einde van het jaar in ieder geval voor-
raad in Azië te hebben liggen. Dat wordt meer Singapore. en uiteindelijk
zullen we ook zorgen dat we voorraad en saleskracht in China zullen krij-
gen. met alles wat er nu gaande is, zullen we dat naar volgend jaar door-
schuiven.” ondanks alle coronaperikelen ziet Lutje Wooldrik de toekomst
van APoC Aviation rooskleurig tegemoet. “We zijn minder hard geraakt
door corona dan anderen in de industrie. vorig jaar hebben we ons bes-
te jaar gehad en we staan er nu zelfs nog beter voor.”
bijschrift
nieuwe bestemming voor vliegtuigonderdelen
??
? ?
??
??
APoC Aviation-directeur max Lutje Wooldrik.Gecertificeerde onderdelen worden doorverkocht.
Door APoC Aviation gekochte A319 (mSn-1377) van China eastern.
40-41_apocaviation.indd 41 20-10-20 10:16