40 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
max Lutje Wooldrik is directeur van APoC Aviation en vertelt hoe hij in
deze dynamische wereld terecht is gekomen. Hij is geboren in neder-
land, maar heeft van kleins af aan al veel van de wereld gezien: “mijn
vader werkte voor Shell en toen ben ik vrij snel naar het buitenland ver-
huisd, naar Thailand. Daar heb ik tot mijn derde levensjaar gezeten.
Daarna zijn we heel kort naar nederland gegaan.” na dat korte verblijf is
Lutje Wooldrik met het gezin naar nieuw-Zeeland vertrokken om vervol-
gens naar de Dominicaanse republiek te verhuizen. Het laatste land
werd weer nederland. ook binnen nederland heeft hij in diverse plaat-
sen gewoond. “Ik ben een soort van nomade, denk ik.” Gevraagd naar
zijn opleiding zegt hij de studie Small business in Haarlem te hebben
gedaan. “Het was een hele gezellige tijd daar in Haarlem. Iets te gezel-
lig,” lacht Lutje Wooldrik. “Ik kon daar mijn studie niet afmaken. Uiteinde-
lijk heb ik hem in rotterdam afgemaakt. een studie gericht op het on-
dernemerschap. en hoe je een bedrijf from scratch op kan starten.”
Pionieren als ondernemer is eerder een regel dan een uitzondering voor
hem. Dat verklaart waarom hij op zijn 21e al zijn eerste bedrijf oprichtte.
Het heette wiljebellen.nl. en verkocht gsm-abonnementen aan studen-
ten via internet. na een aantal succesvolle jaren met diverse bedrijven
startte hij in 2014 APoC Aviation.
“Ik ben een fervent luchtvaartfan en in 2009 heb ik mijn vliegbrevet ge-
haald. omdat ik veel vloog heb ik in 2010 besloten mijn telecombedrijf
te verkopen en iets in de luchtvaart te gaan doen.” Lutje Wooldrik wilde
vluchten aan gaan bieden en ze zelf vliegen. maar omdat de part out
business op zijn pad kwam, besloot hij hiermee iets te gaan doen: “Wij
verkopen gebruikte vliegtuigonderdelen. niet van vliegtuigen die aan het
verpieteren zijn in de woestijn, maar toestellen die op het moment van
aankoop vaak nog vliegen. Zo’n vliegtuig wordt gevlogen naar een ge-
specialiseerde instantie die het vliegtuig vervolgens ontmanteld. Wij ha-
len er tussen de 800 en 1.000 onderdelen vanaf. Die onderdelen wor-
den dan weer gecertificeerd en verkopen wij door aan de luchtvaart.”
Het certificeren wordt door een externe partij gedaan omdat er veel re-
gels mee gemoeid zijn.
AAnkoopproces
APoC stopt veel tijd in het bouwen en onderhouden van zijn netwerk.
Potentiële klanten weten het bedrijf dan ook goed te vinden waardoor
ze genoeg vliegtuigen aangeboden krijgen. Is er een vliegtuig op het,
oog, dan volgt er eerst een controle van alle documentatie. Zijn er geen
bijzonderheden, dan wordt er onderhandeld over de prijs en komen ze
Wie fan is van het programma Plane Reclaimers op Discovery Channel waar vliegtuigen uit elkaar ge-
haald worden en de onderdelen doorverkocht, heeft zich vast wel eens afgevraagd wat er allemaal nog
meer bij komt kijken. Van het doorverkopen van bruikbare onderdelen tot het recyclen van het frame.
APOC Aviation in Berkel en Rodenrijs is zo’n speler in deze bevlogen markt.
nieuwe bestemming voor vliegtuigonderdelen
InDustRIe Door: Saskia roelofs-van velsen – Foto’s: APoC Aviaton
40-41_apocaviation.indd 40 20-10-20 10:16