Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

4 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
In the picture
35 Airbus A330-243 mrTT
Columns
7 Lining up Jan Cocheret
21 Take-off Goof bakker
Rubrieken
8 nieuws & info
20 o solo mio marco Leerentveld
51 Analyse Drones
60 De veteraan ruud Daverschot
61 register nederland
De hangar
44 Damage control op bezoek bij twee reparatiebedrijven
Experimental
32 eindinspectie Gecertificeerd monteur keurt zelfbouwtoestel
Historie
48 Catalina 16-212 nieuw onderkomen voor bijzonder toestel
58 ATL-98 Carvair opvallend toestel voor vervoer van auto’s
62 british Aerospace ATP Prima vliegtuig maar verkeerde timing…
Incidentanalyse
66 Airprox Schiphol Gevaarlijke situaties bij doorstart
Industrie
28 Toekomst van de GA Interview met Cora van nieuwenhuizen
34 nL easp Air Trainingsvluchten met Piper PA31
40 APoC Aviation Speler in hergebruik vliegtuigonderdelen
54 Latécoère Aerostructures bedrijf bestaat al meer dan 100 jaar
Medisch
57 Aerotoxisch syndroom Gevaarlijke lucht
Mijn eigen vliegtuig
42 Gerard Kok over zijn beech Staggerwing
On the job
22 euroPilot Center vlaams succes in de vS
Ontwikkelingen
26 ACJ Two Twenty nieuwste (v)vIP variant Airbus
27 Airbus Zeroe Concepten voor minder uitstoot
47 Zongshen Aero engine Chinese motor voor europa
Pilot report
16 vL3 915 Tsjechisch-belgisch renpaard
Typebeschrijving
43 belmont Aero Patino Laagdekker uit Letland
Status report
24 Xb-1 baby boom Supersonisch testbed
39 A400m Atlas Transportvliegtuig voor Luxemburg
52 ATr 72-600F eerste vlucht vrachtvariant turboprop
53 Airbus A321-200PCF voor het eerst de lucht in
En verder
70 volgende maand
70 Colofon
In dit nummer:
28 Luttele maanden voor de verkiezingen
ging de minister van Infrastructuur en Waterstaat,
mevrouw drs. Cora van Nieuwenhuizen, in op ons
verzoek om te mogen komen praten over de Ge-
neral Aviation – ‘lichte luchtvaart’ – in Nederland.
Op een vrijwel uitgestorven ministerie ontmoeten
wij een fraai geklede en ons vriendelijk toela-
chende bewindsvrouw. Het gesprek vindt plaats
in een steriel lege vergaderkamer…
16 Wie had in de jaren tachtig ooit gedacht dat de
MLA-categorie zou uitgroeien tot wat we vandaag te
zien krijgen? Het contrast tussen een uit buizen en zeil-
doek opgetrokken Weedhopper die net geen 50 kts (93
km/h) haalde, en de gestroomlijnde, hoofdzakelijk uit
carbon/kevlar bestaande JMB VL3 915 met snelheden
tot 200 kts (370 km/h) kan amper groter zijn. We vlogen
met het allernieuwste raspaard uit de stal van JMB Air-
craft…
24 Met de virtuele roll out van
de XB-1 heeft het Amerikaanse Boom
Supersonic begin oktober 2020 een
eerste stap gezet omtrent superso-
nisch vliegen. De driemotorige ‘Baby
Boom’ moet vanaf 2021 als vliegend
testbed data gaan verzamelen en de
basis leggen voor de grotere op stapel
staande Overture. Dat toestel moet
rond 2029 tot 55 passagiers over een
afstand van 4.500 nm (8.384 km) kun-
nen vervoeren bij een snelheid van
Mach 2.2.
35 Met het verzilveren van een van de drie openstaande
opties kan de zes Europese partners tellende NAVO-vliegtuig-
poule over vier jaar beschikken over negen Airbus A330-243
Multi Role Transport Tankers (MRTT). De eerste twee vlieg-
tuigen bevinden zich inmiddels op Vliegbasis Eindhoven. Alle
vliegtuigen worden uiteindelijk Nederlands geregistreerd,
maar zijn eigendom van de NAVO.
22 Een vliegschool beginnen na de aanslagen van 9/11. Je moet het
maar durven. Kay Vereeken en zijn vrouw Leen Vandendriessche deden
het. Door hun doorzettingsvermogen en extreme drive om iets te willen
betekenen in de luchtvaart, richtten beiden het EuroPilot Center op. Met
naast een vestiging in Antwerpen ook een gunstig gelegen locatie in de
Amerikaanse Coachella Vallei.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 20-10-20 12:58