Pagina 38 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

38 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
In the PIcture Door: ruud vos – Foto’s: Airbus Defense and Space
AIRBUS A330 MRTT
In heT koRT
Bemanning 2 piloten, 1 AAr operator
Motor r-r trent 772B (316 kn),
GecF6-80e1A4 (302 kn),
P&W PW 4170 (320 kn)
Lengte 58,80 m
Spanwijdte 60,3 m
hoogte 17,4 m
Leeggewicht 125.000 kg
nuttige lading 45.000 kg
(geen brandstof)
MtOW 233.000 kg
Max. snelheid 475 kts (880 km/h)
Kruissnelheid 465 kts (860 km/h)
Missiebereik 1.000 nm (1.850 km)
met 65 ton brandstof en twee uur
missieduur
Plafond FL427 (13.00 m)
Vliegbereik 4.500 nm (8.334 km)
Air Force (14) waar het toestel bekend is als voyager KC2 en voyager
KC3. Frankrijk bestelde er vijftien waar ze als Phenix te boek staan, terwijl
in Australië zeven mrTT’s als KC-30 vliegen. ook de verenigde Arabi-
sche emiraten (3), Saoedi-Arabië (3), Singapore (6) en Zuid-Korea (4)
klopten voor hun tankerbehoeftes aan bij Airbus. Concurrenten zijn de
van de boeing 737 afgeleide KC-46A Pegasus en (in mindere mate) de
door Israel Aerospace Industries ontwikkelde multi mission Tanker Trans-
port (mmTT) die van de boeing 767-300er werd afgeleid.
SySTeMen
Afhankelijk van de keuze kan een mrTT worden uitgerust met een Aerial
refuelling boom System (ArbS), Cobham 905e under wing refuelling
pods of een combinatie van beide. De nAvo-toestellen krijgen daar-
naast een hoogwaardige verdediging tegen inkomende raketten en wor-
den uitgerust met DIrCm (direct infrared countermeasures) zelfbescher-
ming.
Tevens ontwikkelde Airbus een volledig geautomatiseerd air-to-air refuel-
ling systeem (A3r) dat zal worden ingebouwd na certificatie in 2021.
Dit A3r is gekoppeld aan het boomsysteem en mede bedoeld om de
werkdruk van de Air refuelling operator (Aro) te verlagen.
VLIeGTUIGenPoULe
De vliegtuigen behoren tot de nATo multinational mrTT Fleet (mmF),
een vliegtuigenpoule van de nAvo waarvan zes europese landen ge-
bruikmaken. Het plan werd in 2016 bedacht door Luxemburg en neder-
land die in 2016 tekenden voor twee A330 mrTT’s. nadien sloten zich
belgië (2017), Duitsland (2017), noorwegen (2017) en Tsjechië (2019)
aan bij dit initiatief. De landen zouden daarbij gezamenlijk zorg dragen
voor het verwerven en onderhouden van de vloot. vliegbasis eindhoven
wordt vervolgens de thuishaven van vijf A330-mrTT’s. De overige vier
gaan naar een Forward operating base in Keulen. met Frankrijk wordt ge-
werkt aan een mogelijke samenwerkingsovereenkomst op het gebied
van training, onderhoud, ontwikkeling en reserveonderdelen.
InzeT
De A330 mrTT’s zullen in nAvo-verband vooral worden ingezet om
vliegtuigen in de lucht bij te tanken. Daarnaast krijgen ze een taak bij het
vervoer van mensen, vracht en kunnen ze worden ingezet voor medi-
sche evacuaties. Het toestel biedt plaats aan 267 passagiers en 45 ton
vracht. Daarnaast is de mrTT in korte tijd om te bouwen tot een vliegen-
de ziekenboeg met zes intensive care-units en zestien stretchers. een
van de negen toestellen blijft altijd als medisch toestel beschikbaar waar-
door geen vertraging ontstaat met het ombouwen. In de zomer van
2024 moet het laatste toestel worden opgeleverd.
Geboekte vlieguren deelnemende
NAVO-landen
Duitsland (5.500 uur)
nederland (2.000 uur)
Luxemburg (1.200 uur)
België (1.000 uur)
noorwegen (100 uur)
tsjechië (100 uur)
De A330mrTT lost de KDC-10 af. (Foto: mCD)
De T-054 vertrok op 10 augustus 2020 naar nederland.
35-36-37-38_itpa330mrtt.indd 38 20-10-20 10:15