34 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2020
Het toestel is met het oog op toekomstige FRONTEX-operaties uitgerust
met onder meer Thuraya 444 Kbps SatCom, MX15 EO/IR, radar, AIS-
scheepsherkenning en FlyingFish-III waarmee signalen van satelliettele-
foons kunnen worden gedetecteerd.
De Panther is daarnaast uitgerust met het door NL EASP AIR ontwikkelde
derde generatie Mission Management System I-COP. Daarbij is sprake
van een in Nederland uitgevonden en (door)ontwikkeld softwareplat-
form waarmee een geïntegreerd Command & Control Concept mogelijk
wordt. Dankzij dit platform slaagde NL EASP AIR er in de achterliggende
jaren in tijdens FRONTEX-missies meer dan 3.000 mensen op zee op te
sporen en te redden.
SAMENWERKING
Het toestel zal door EASP AIR vooreerst met een Nederlandse beman-
ning worden ingezet in samenwerking met 2Excel Aviation uit het Ver-
enigd Koninkrijk. Deze Britse serviceprovider beschikt over een vloot van
meer dan dertig (missie)vliegtuigen waaronder een duo driemotorige
Boeing 727’s die worden ingezet voor het bestrijden van olievervuiling.
De Panther is een op meerdere punten gemodifi ceerde Piper PA31 Na-
vajo die standaard is uitgerust met luchtgekoelde 310 pk sterke Lyco-
ming TIO-540-A zescilinder-motoren.
In Colemill-uitvoering is de Navaja echter in staat bij een kruissnelheid van
160 mph (257 km/h) tot 6,5 uur patrouilleren. Onder meer winglets, 350
pk sterke Lycoming TI0540J2B turbocharged motoren en vierbladige Harzell
Q-Tip propellers met aangepaste spinners dragen aan deze prestaties bij.
Daardoor kan de Panther op zeeniveau tot 2.000 fmp (610 m/min) klim-
men waar op FL150 (4.572 m) een kruissnelheid kan worden opgetekend
van 275 mph (442 km/h). Mocht een motor uitvallen, dan kan altijd nog
met 400 fpm (122 m/min) een veilig heenkomen worden gezocht.
FRONTEX
Het in 2014 opgerichte NL EASP AIR is gespecialiseerd in maritieme sur-
veillance en het verlenen van ISR-diensten, bijvoorbeeld aan de EU Bor-
der and Coast Guard FRONTEX. Binnen de onderneming zijn diverse
specialismen verenigd op het gebied van luchtvaart, kustwacht, marine,
missiemanagement en sensorsystemen, Satcom en ICT. In april 2020
werden in samenwerking met US Aerovation Inc. twee Gulfstream GIII
ISR platforms aangeboden voor de Europese markt.
Het Nederlandse luchtvaartbedrijf NL EASP AIR heeft begin oktober 2020 een week lang trainingsvluch-
ten uitgevoerd vanaf Den Helder Airport. Tijdens deze vluchten werden de systemen aan boord van de
nieuwe Piper PA31 Panther Maritime Patrol Aircraft (MPA) getest.
Bijschrift
NL EASP AIR
INDUSTRIE Door: Ruud Vos – Foto’s: NL EASP AIR
??
? ?
??
??
Welkom op Den Helder Airport.
34_nleaspair.indd 34 20-10-20 10:15