Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 33
er ook nog wel bij. Het voordeel is dat het een perfect vliegtuig oplevert.
Je wilt nu eenmaal niet in de lucht problemen krijgen. evenmin wil je
tijdens het vliegen nadenken over iets wat toch niet helemaal in de haak
is. Het moet allemaal in orde zijn, zodat tijdens het vliegen alleen nog
maar nagedacht hoeft te worden over waar men naar toe wil. Wat dan
ook al heel snel omslaat in genieten met een heel grote grijns op het
gezicht. Want rimpels in het voorhoofd zijn uit de boze tijdens het vlie-
gen.
UitlijninG
er wordt uitgebreid gecontroleerd of de uitlijning van het vliegtuig in or-
de is. Denk daarbij aan het onderstel, maar ook of de vleugel netjes uit-
gelijnd op de romp zit. Tevens wordt gecontroleerd of het staartvlak
recht achter op het vliegtuig staat.
inspectielUikjes
De meeste vliegtuigen zitten redelijk vol met inspectieluikjes en die
moeten er natuurlijk allemaal af. een controleur wil nou eenmaal alles
zien. meestal is er in de directe omgeving van het luikje ook wel iets be-
langrijks te zien. Dat kan een scharnier zijn, een bout, een hevel, noem
maar op. met name scharnieren worden gecontroleerd op montage, op
speling en mogelijk op borging.
UitslaGen van roeren
Cruciaal is of roeren van het vliegtuig de juiste uitslag hebben. een fabri-
kant schrijft een uitslag voor en de uitslag moet ook daadwerkelijk ge-
maakt kunnen worden. Tevens wordt hier gecontroleerd of de aanslagen
waar een roer vaak tegenaan loopt op de juiste plek zitten en ook daad-
werkelijk als aanslag gebruikt worden.
identificatieplaatje
elk vliegtuig heeft ergens aan de romp een vuurvast identificatieplaatje
gemonteerd en ingegraveerd. De controleur wil dit graag zien, het is ver-
plicht.
Motorcontrole
om de motor te controleren moet meestal zoveel mogelijk van de cow-
ling verwijderd worden of opengedaan. Hier is nogal wat te zien. Als de
plaatsing en constructie van motor, motorbok en installatie gedaan zijn
volgens het leveringsschema van een leverancier, wordt vaak volstaan
met inzage in de papieren en moet het er allemaal wel netjes uitzien. In
het geval van een eigen ontworpen motorbok en plaatsing van de motor
daarop komt er meer bij kijken. Dan moeten er ook berekeningen zijn
waaruit blijkt dat deze bok sterk genoeg is. en als de motor ook nog on-
bekend is, moet duidelijk gemaakt worden of het vermogen toereikend
is. Daarnaast wordt in zo’n geval het laswerk gecontroleerd. Dat laatste is
geen sinecure. Het brandstofsysteem en de ontsteking worden ook ge-
controleerd omdat deze voor een belangrijk deel bepalend zijn voor de
werking van de motor.
strooMnet
er is in de meeste moderne vliegtuigen een behoorlijk elektrisch net-
werk aanwezig, waarvan de schema’s minutieus worden gecontroleerd.
Dat geldt ook voor de aansluitingen in het vliegtuig. er wordt gekeken
naar ‘schuurplekken’, doorvoerrubbers en de montage van kabels zodat
deze niet ‘los’ hangen.
cabine
Ten slotte wordt de cabine geïnspecteerd. Daar gaat elke controleur graag
even voor zitten. De besturing wordt uitgebreid gecontroleerd op werking en
soepelheid. ook wordt gekeken naar aanduidingsplaatjes op het dashboard.
Deze moeten volledig zijn. Tevens moeten de schakelaars goed werken.
WeGinG
bij de eindinspectie hoort meestal ook de weging van het vliegtuig waar-
bij het totaalgewicht wordt vastgesteld en waarbij het zwaartepunt be-
paald wordt. Want het is een cruciale wetenschap waar het zwaartepunt
ligt en hoe een mogelijke belading eruit mag zien. ook hier geldt dat het
vaak spannend is waar het vliegtuig op uitkomt wat betreft het totaalge-
wicht. Want het maximumstartgewicht ligt vast in een ontwerp. Hoe lich-
ter er gebouwd wordt, hoe meer belading er mee mag. Anders gezegd:
hoe zwaarder de piloten mogen zijn, wat bij vijftig plussers nog wel eens
een ‘issue’ kan zijn…
Het vliegtuig gaat hier letterlijk en figuurlijk op de weegschaal. onder elk
wiel komt een weegschaal te staan en de gewichten worden minutieus
genoteerd. Daarnaast wordt minutieus gemeten waar de wielen staan
onder het ontwerp. Alles wordt vanaf een vast punt vastgelegd en daar
weer berekend hoe het met het krachtenspel zit van kracht x arm is
kracht x krachtarm. na weging ontvangt de bouwer een officieel
weegrapport dat weer nodig is voor de aanvraag van het bewijs bvL.
eindoordeel
een eindinspecteur heeft misschien al wel voor de helft een oordeel ge-
veld bij de eerste aanblik van het vliegtuig. Kom je bij een vliegtuig dat
er strak bij staat en netjes gebouwd is, dan kun je ervan op aan dat veel
zaken ook in orde zijn. Al is dat natuurlijk pas helder nadat de zaken
daadwerkelijk gecontroleerd zijn. en als alles gecontroleerd is en ook
mogelijk hersteld, dan geeft de eindinspecteur een verklaring af.
Wat verklaart een eindinspecteur dan? Hij verklaart “dat hij, op grond van
een globaal onderzoek, geen belangrijke tekortkomingen heeft waarge-
nomen aan het luchtvaartuig type x serienr. y, gebouwd door bouwer z,
wonende te adres en plaats. er is geen reden te twijfelen aan de verkla-
ring van de bouwer dd datum dat deze het luchtvaartuig conform het
ontwerp heeft gebouwd.”
met deze verklaring wordt het verlossende sein gegeven voor de aan-
vraag van een bvL. Daar zijn nog de nodige andere verklaringen voor no-
dig, waarover later meer.
en als dan alles klaar is en de verklaring wordt daadwerkelijk afgegeven,
dan gelooft elke zelfbouwer dat een experimental zo gek nog niet is.
bijschrift
??
? ?
??
??
na gedane arbeid is het goed vliegen met de murphy rebel.Alles moet open…
32-33_eindinspectie.indd 33 20-10-20 09:50