32 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
een vliegtuigbouwer keurt natuurlijk ook al zelf zijn eigen werk. Daarmee
zou de indruk kunnen ontstaan dat ‘de slager zijn eigen vlees keurt’. Dat
zijn in de praktijk natuurlijk wel de beste slagers die dat aandurven!
maar een eindinspectie is een van de laatste hobbels die genomen
moeten worden bij het bouwen van een vliegtuig, het is ook het feno-
meen waarnaartoe gewerkt wordt. In de hele bouwprocedure wordt al-
les gedaan om een goede beoordeling te krijgen bij die inspectie.
Gezonde spanninG
elke bouwer werkt naar dit moment toe en ziet ook enigszins op tegen
deze inspectie. Gezonde spanning. Want laten we wel wezen: zonder de
goedkeuring van de part-66 engineer geen bvL. niet dat dit een groot
probleem is, maar toch, het is een inspectie waar mogelijk een lange lijst
met tekortkomingen uit voortkomt. er is wel eens iets waar wat aan man-
keert, maar over heel veel zaken is de bouwer toch wel zeker dat het
goed is, omdat er tijdens het bouwproces al frequent een bouwbegeleider
langs geweest is die een aantal zaken al goedkeurend heeft afgedaan.
voordat met de inspectie begonnen wordt is het belangrijk dat het vlieg-
tuig vlak en horizontaal staat. voornamelijk voor metingen en wegingen
is dit van groot belang. een krachtenspel werkt nou eenmaal loodrecht
op het aardoppervlak. een bouwer kan dat van te voren in orde maken
zodat een eindinspectie geen vertraging oploopt.
Wat Wordt dan Gecontroleerd?
Dit is lastig aan te geven, alles wordt globaal gecontroleerd. men kan
vinden dat een bout één winding te kort is waardoor deze niet voldoen-
de door de moer steekt. Het kan ook zijn dat geconstateerd wordt dat
er voor bepaalde zaken verkeerde materialen gebruikt zijn. eigenlijk
wil de inspecteur een vliegtuig zien waar hijzelf trots op zou kunnen
zijn. Dan is het misschien lastig dat er tijdens een inspectie een lijst
met onvolkomenheden groeit, maar het voordeel is dat de discutabele
zaken wel aangewezen zijn zodat er gewerkt kan worden aan een
oplossing van al die zaken. een vliegtuigbouwer is toch al gewend
aan zijn duizendproblemenvraagstuk ‘vliegtuig’ en dan kan zo’n lijstje
Als een vliegtuig, na meestal vele jaren zwoegen en zweten, eindelijk klaar is, moet het vliegtuig geïn-
specteerd worden. Daarvoor wordt een gecertificeerde monteur, een part-66 engineer, ingeschakeld. Hij
gaat de handtekening zetten om een BvL (bewijs van luchtwaardigheid) aan te vragen, en hij gaat iets
verklaren over het vliegtuig. In dit verslag een inkijkje in het werk dat daarvoor gedaan moet worden,
zonder uitputtend te zijn.
eindinspectie
ExpErImEntAL Door: Jan van Wendel
32-33_eindinspectie.indd 32 20-10-20 09:50