PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 31
hebben gemaakt. Het is namelijk daar, dat de besluitvorming zal plaats-
vinden. Ikzelf kan daar niets over zeggen.”
Nog zo eentje: voorheen kon je als GA-vliegenier met 200 bijeen gevlo-
gen vlieguren een commercieel brevet krijgen. Dat is nu niet meer zo.
Hoe zijn de commerciële bedrijven binnen de GA nu verzekerd van de
broodnodige instroom? Denkelijk juist niet van jongelui die met een
schuld van anderhalve of twee ton van de opleiding komen. Die kun-
nen – ook al zouden ze willen – geen genoegen nemen met de bin-
nen de GA heersende salarisnormen. Kan ook deze regeling terugge-
draaid worden? Is er een andere oplossing?
“ons luchtruim is de laatste jaren steeds drukker geworden. en dat zal
vanwege de verschillende nieuwe vormen van luchtverkeer alleen maar
toenemen. om dat in goede banen te kunnen blijven leiden, waarbij
ook weer veiligheid voorop moet staan, zijn de regels voor vliegbrevet-
ten in 2011 europees vastgelegd in de zogenoemde Aircrew regulation.
Daarin is opgenomen dat gA-piloten die commercieel willen gaan vlie-
gen een Commercial pilot License (CpL) opleiding moeten volgen. Juist
om de doorstroming te bevorderen kan al vanaf 150 vlieguren worden
aangevangen met die opleiding. voor het examen is dan nog 50 uur ex-
tra vliegonderricht nodig. Zo kom je uit op 200 uur. Qua theoriegedeelte
iets dergelijks: piloten met een ppL op zak krijgen vanwege de opgeda-
ne voorkennis 100 uur vrijstelling en hebben aan 250 uur aanvullend
theorieonderwijs genoeg voor het commercieel brevet.”
Ten slotte: binnen de verschillende GA-belangenorganisaties heerst de
indruk dat men aan de verkeerde tafels wordt uitgenodigd voor overleg
rondom de verschillende actuele situaties. Dat men nooit met beleids-
makers zelf van gedachten kan wisselen. Dat er daarom dingen wor-
den besloten die anders – beter – hadden gekund. Is er met het oog op
die inderdaad snel veranderende wereld kans dat zo een directe over-
legstructuur ontstaat? (de minister heft het hoofd verrast op en trekt
haar wenkbrauwen omhoog)
“Daar begrijp ik niets van. Ik sta volgens mij bekend als de meest bereik-
bare minister van het kabinet, mijn deur staat voor iedereen open, terwijl
mijn e-mailadres ook gewoon openbaar is. Ik heb vanuit de branche
nooit een dergelijk verwijt of verzoek gekregen. Ik ben me dus ook niet
bewust van die behoefte. Ik wil juist heel graag in gesprek met de sector
blijven, juist omdat er zoveel gebeurt. mocht er behoefte zijn aan meer
daarvan: bij deze nodig ik de betreffende organisaties alsnog uit om met
hun plannen en wensen tot mij te komen. nogmaals: mijn deur staat
open. Dat weet nou echt iedereen…”
“Luchtsporten zullen mogelijk blijven, misschien niet meer overal.”
28-29-30-31_interviewnieuwenhuizen.indd 31 20-10-20 09:50