Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 29
op een door het coronavirus-thuiswerkbeleid uitgestorven ministerie
ontmoeten wij een fraai geklede en ons vriendelijk toelachende be-
windsvrouw. op coronaverantwoorde afstand van elkaar nemen we in
een steriel lege vergaderkamer plaats aan een startbaanlange en -brede
vergadertafel.
onze vooraf opgestuurde en onbezwaard teruggekregen vragenlijst ver-
meldt prangende vragen die de zorgen binnen de verschillende gelede-
ren van de nederlandse general Aviation (‘gA’) verwoorden. natuurlijk
mede aangejaagd door de slepende gebeurtenissen rond de voorgeno-
men opening van vliegveld Lelystad voor de ‘grote’ luchtvaart, waaraan
de aanzienlijke belangen van de gA ter plaatse haast vanzelfsprekend
volledig ondergeschikt leken te zijn gemaakt. een voorbode voor nog
meer daarvan voor de branche? een bezorgdheid die nog verder toe-
nam, doordat er in de ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 van afgelo-
pen voorjaar nauwelijks werd gerept over de positie van de gA.
nu zou je kunnen denken: wat heeft het voor zin om daarover met een
volgend jaar demissionaire minister te praten? Welnu: dat heeft zin. om-
dat de onder deze minister in beweging gebrachte en ook tot stand geko-
men voorstellen en plannen ook met een nieuwe regeerploeg niet zo-
maar van de baan zijn. Zo werkt het niet in nederland. Hoe het wel werkt,
daarvan zijn dit interview en die ‘onbezwaarde’ vragenlijst het bewijs.
Excellentie, met ruim 2.500 vliegtuigen, 500.000 vliegbewegingen,
3.200 arbeidsplaatsen binnen honderden specialistische bedrijven, een
aantal officiële belangenorganisaties en bovendien dan ook nog
23.000 actieve luchtsporters, is de lichte luchtvaart in ons land zo licht
nog niet. Niettemin zijn er toenemende restricties, regelgevingen en be-
perkingen. Op vrijwel alle gebieden. Moeten we bang zijn dat de over-
heid vergeten is hoe belangrijk de GA is? Als bedrijfstak? Als opleidings-
instituut? Voor zowel toekomstige piloten en vliegtuigtechnici? Voor
innovatie en nieuwe vliegtuigtechnieken? Kortom: waar moet het heen
met de lichte luchtvaart in Nederland?
“graag wil ik allereerst benadrukken dat de gehele luchtvaart mijn aan-
dacht heeft. Zelfs mijn bijzondere aandacht, zoals U zult begrijpen. Zeker
nu, onder druk van internationale crises. er spelen grote collectieve be-
langen, waarbij ik geen onderscheid tussen grote of lichte luchtvaart
maak. De general Aviation is een belangrijke sector en het is in deze tijd
niet gemakkelijk om de grote verscheidenheid aan functies binnen de
gA te kunnen blijven uitoefenen. Het gaat immers niet alleen om hob-
byluchtvaart, maar ook om orgaantransporten, ambulancediensten, klei-
nere zakenvluchten en lesvluchten voor beroepspiloten. veel activiteiten,
kortom, op ook nog eens veel luchthavens in nederland. mijn aandacht
gaat nu natuurlijk vooral uit naar de commerciële luchtvaart, want de
problemen die daar spelen zijn het grootst. en het meest acuut. De
plannen in onze ontwerp-Luchtvaartnota 2020-2050 betreffen ook de
gehele luchtvaart; ik maak geen onderscheid. speerpunten zijn steeds
veiligheid in de lucht en op de grond, het tegengaan van hinder en uit-
stoot en het belang van innovatie en verduurzaming.”
Meteen dan maar over Vliegveld Lelystad: met meer dan 100.000
vliegbewegingen per jaar en tientallen specifiek aan de GA gerelateer-
de service- en opleidingsbedrijven wordt dat ook wel het ‘Kloppend
Hart van de Nederlandse GA’ genoemd. ‘Schatkamer’ zelfs. Wat blijft
daar nog van over als volgend jaar november de zware verkeersvlieg-
tuigen van de internationale luchtvaart komen? 40.000 bewegingen?
15.000? Nog minder?
“Zoals afgesproken zal de situatie op Lelystad vanwege de huidige lucht-
ruimcapaciteit de eerste jaren tot maximaal 10.000 bewegingen beperkt
blijven. gedurende die periode zal alles goeddeels blijven functioneren
zoals nu het geval is. Daarna zien we verder. Zodra de wereld zich weer
heeft kunnen openen, wellicht inderdaad pas over langere tijd, zal ook het
luchtverkeer weer aantrekken. ook qua zakenreizen. Want thuiswerken lijkt
goed te bevallen, maar liever niet altijd. een geluid dat wereldwijd hoor-
baar is. bovendien zullen komende generaties en mensen uit gebieden
met nieuwe welvaart hun wereld ook willen verkennen. vliegen, kortom.
Alleen al daarom blijft de opening van vliegveld Lelystad van belang als
overloopluchthaven van schiphol en zijn directe omgeving.”
En die bedrijven en bedrijfjes?
“er zijn in de ontwerp-Luchtvaartnota wel degelijk specifiek op de belan-
gen van de gA gerichte aanbevelingen gedaan. Zo wordt er gesproken
bijschrift
??
? ?
??
??
28-29-30-31_interviewnieuwenhuizen.indd 29 20-10-20 09:49