Pagina 25 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 25
worden. binnen het huidige tijdpad moet de roll out van de passagiers-
variant rond 2025 plaatsvinden.
aandrijving
Waar bij de Xb-1 nauw samengewerkt wordt met Ge, zal de overture
waarschijnlijk rolls-royce (r-r) aandrijving krijgen. boom en r-r onder-
zoeken momenteel hoe het driemotorige concept het best geïntegreerd
kan worden in het airframe. Daarbij wordt uitdrukkelijk gekeken naar de
mogelijkheden om bestaande motorvarianten te gebruiken. De nadruk
zal hier op innovatie komen te liggen omdat de overture net als de Xb-
1 op een zo verantwoord mogelijke wijze moet worden ingezet. om kli-
maatneutraal vliegen mogelijk te maken, zal daarom duurzame vliegtuig-
brandstof voor de motoren worden gebruikt. Deze zal in de testfase
worden geleverd door het Amerikaanse Prometheus Fuels.
CoCkpit
net als bij de Concorde en Tupolev Tu-144 zal het zicht naar voren voor
Xb-1- en overture-piloten beperkt zijn. Dit wordt bij de Xb-1 (en later ook
bij de overture) ondervangen door een zogenoemd Forward vision Sys-
tem waarbij beelden van een hogeresolutiecamera in de neus van het
toestel op een groot beeldscherm worden geprojecteerd. op deze manier
kunnen piloten op virtuele wijze toch zien wat zich voor en onder hen af-
speelt. In de testfase zullen de bevindingen van de piloten ook daar waar
het gaat om cockpit-ergonomie uiterst serieus worden genomen door de
fabrikant. Hierbij hoeft overigens niet vanaf nul worden gestart. De huidige
Xb-1-cockpit is het resultaat van honderden simulatoruren waarbij ook de
mens-machine-interface nadrukkelijk aan bod kwam.
testvluChten
om supersonische testvluchten mogelijk te maken is een overeenkomst
gesloten met Flight research, Inc. (FrI) voor onder meer het gebruik van
een deel van de FrI-hangars op mojave Air and Space Port. Daar zullen
een vluchtleidingscentrum een Xb-1-simulatorruimte worden gerealiseerd.
FrI zal daarnaast de Xb-1 met een T-38 Talon tijdens testvluchten gaan
begeleiden. Het bedrijf kan als onderdeel van het International Flight Test
Institute over meer dan veertig verschillende vliegtuigen beschikken voor
het begeleiden van zowel civiele als militaire vluchten. De Xb-1 zal dan
ook binnenkort van Denver naar mojave worden overgebracht.
Boom supersoniC
Het in 2014 opgerichte boom Supersonic is het geesteskind van de in
computerwetenschappen afgestudeerde blake Scholl die als software-
ontwikkelaar fortuin maakte bij onder meer Amazon, Kima Labs en
Groupon. De van jongs af aan door luchtvaart gefascineerde onderne-
mer haalde zijn PPL in 2008, gevolgd door een instrument rating in
2011. De gepassioneerde piloot kreeg bij de oprichting van boom Su-
personic onder meer steun van Joe Wilding die betrokken was bij de
ontwikkeling van zakenjets als de beech Premier I, eclipse 500, Adam
A500 en 700. ook was hij betrokken bij het Icon A5-project. beiden we-
ten zich geruggensteund door een team van (gepensioneerde) lucht-
vaartgrootheden afkomstig van onder meer boeing, Lockheed en nASA.
Ze waren onder meer betrokken bij de ontwikkeling van de 787 Dream-
liner en Spaceship Two. Daarnaast werd de onderneming in de achterlig-
gende jaren uitgebreid met ongeveer 140 getalenteerde medewerkers
die kunnen bogen op ervaring bij liefst 220 vliegtuigprojecten.
orders
boom kon in september 2016 dankzij een intentieverklaring voor de
aankoop van tien toestellen door richard bransons virgin Group werk
maken van de ontwikkeling van het nieuwe supersonische verkeersvlieg-
tuig. ook een niet nader genoemde europese luchtvaartmaatschappij
liet volgens de Amerikaanse vliegtuigbouwer opties vastleggen voor vijf-
tien toestellen. boom Aerospace heeft naar eigen zeggen momenteel
76 orders in de boeken voor de overture. een mogelijke nieuwe op-
drachtgever wordt de Amerikaanse luchtmacht. Het Amerikaanse minis-
terie van Defensie tekende in september 2020 een contract met boom
om mee te gaan denken over de mogelijkheden om hoge militairen en
mogelijk zelfs de Amerikaanse president op een meer eigentijdse wijze
te gaan vervoeren. Daardoor zou de overture op termijn zelfs ingezet
kunnen worden als Air Force one.
bijschrift
oprichter blake Scholl.
??
? ?
??
??
24-25_boomsupersonicxb-1.indd 25 20-10-20 09:49