24 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
De Xb-1 is in samenwerking met virgin Galactics The Spaceship Compa-
ny ontwikkeld, krijgt een kruissnelheid van mach 2.2 en moet in 2021
voor het eerst vliegen, twee jaar later dan gepland. Het toestel is in
booms hangaar op Centennial Airport geassembleerd en heeft drie aan-
gepaste elk 53,4 kn sterke Ge J85-15 turbofans als aandrijving.
De ontwikkeling van het nieuwe toestel heeft ook een nederlands tintje
omdat TenCate Advanced Composites, de Amerikaanse divisie van voor-
heen textielfabrikant royal Ten Cate uit nijverdal, de basisingrediënten
leverde. Deze werden vervolgens bij onder meer blue Force Technolo-
gies omgetoverd tot koolstof-composiet structuurdelen waarbij met na-
me koolstofvezel-epoxy als grondstof werd toegepast voor de romp. Dat
geldt ook voor de deltavleugels die zowel stabiliteit bij lage landingssnel-
heden als efficiency op topsnelheid moeten garanderen en in staat
moeten zijn om te kunnen gaan met de hoge temperaturen die optre-
den wanneer supersonisch wordt gevlogen.
De afmetingen van het 21 m lange testtoestel komen overeen met een
derde van de ware grootte van de nog te ontwikkelen supersonische
overture. Dat toestel moet rond 2029 tot 55 passagiers over een af-
stand van 4.500 nm (8.384 km) kunnen vervoeren bij een snelheid van
mach 2.2. op het moment dat de baby boom in 2021 gaat vliegen, wil
de producent het definitieve ontwerp van de overture hebben vastge-
steld waarna met een schaalmodel windtunneltests uitgevoerd gaan
Met de virtuele roll out van de Boom Supersonic XB-1 heeft het Amerikaanse Boom Supersonic begin
oktober 2020 een eerste stap gezet waar het gaat om supersonisch vliegen. De driemotorige ‘Baby
Boom’ moet daarbij vanaf 2021 als vliegend testbed data gaan verzamelen en de basis leggen voor de
grotere op stapel staande Overture die in 2029 op de markt moet komen.
XB-1 ‘BaBy Boom’
STATUS repOrT Door: ruud vos – Foto’s: boom Supersonic
De Xb-1 krijgt een Forward vision System.
24-25_boomsupersonicxb-1.indd 24 20-10-20 09:48