Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 23
zelf. Was een eerste turbopropervaring zonder auto-pilot. Heel rudimen-
tair, maar een topervaring.”
vereeken liep vervolgens de deuren plat van alle luchtvaartmaatschappij-
en in belgië. De eerste die hem aannam, was vLm Airlines. “De klassie-
ke vLm van vroeger.” na het vLm-avontuur ging hij voor TnT Airways
vliegen, maar cargo vond hij iets minder leuk: “Je wordt op een andere
manier behandeld dan op passagiersvluchten. bij vLm had ik een tof
team, leuke mensen om mee samen te werken. Het menselijke aspect
miste ik bij TnT. Het vliegen was leuk, maar na een paar maanden raak-
te ik erop uitgekeken.”
Schot in de rooS
Hij besloot terug te gaan naar vLm dat Cityjet was gaan heten. Het on-
dernemerschap lonkte. “Ik wilde de luchtvaart veranderen. Als ik met
pensioen zou gaan, dan wilde ik een bijdrage hebben geleverd aan de
luchtvaart.” Die bijdrage kon hij leveren door een vliegschool op te zet-
ten. Hij merkte dat de basisopleiding onderschat wordt. met zijn vlieg-
school wil hij dezelfde concepten aanbieden als bij de airline training.
Door gebruik te maken van full motion simulatoren. “Iedereen verklaar-
de me voor gek,” zegt vereeken. “maar het was wel een schot in de
roos.” Het balletje rolde en de aanmeldingen voor de training gingen
snel. Toch voelde hij dat hij zijn visie niet geheel kon verwezenlijken en
vertrok naar de verenigde Staten om zijn school verder uit te bouwen.
na 9/11 een enorme gok natuurlijk. “Ik had niets. Zelfs geen creditcard
waarmee ik fuel kon betalen, moest allemaal cash. Het enige wat ik had
was een kantoortje en een vliegtuig,” blikt vereeken terug. Ineens ging
het snel met de vliegschool en heeft hij nu een volledige eASA en part
141-opleidingsinstantie (de hoogste erkenning van de Amerikaanse
luchtvaartautoriteiten). “We hebben veel meer aan kwalificaties dan wat
europese en Amerikaanse luchtvaartscholen hebben.” vereeken merkt
duidelijk dat er verschillende visies zijn met betrekking tot vliegopleidin-
gen als je de eASA vergelijkt met de FAA. “Ik zeg niet dat eASA en FAA
foute dingen doen. Ze zijn van goede wil, alleen wordt het niet concreet
toegepast en dat is een probleem.” Hij benadrukt dat vliegen meer is
dan het besturen van een vliegtuig: “De essentie is het kunnen mana-
gen van een complex systeem (het vliegtuig), een organisatie, een
team. Dat is vliegen.”
oerdegelijk
er is doelbewust gekozen om de vliegschool in het zonnige Californië te
vestigen. In europa heb je te maken met zware luchthavenbelasting,
met de btw, problematiek rond loonkosten voor zowel instructeurs als
technici en een restrictie in het luchtruim. In de verenigde Staten daar-
entegen heb je deze problematiek niet. Het gunstige weer om te vlie-
gen, maar ook het ontbreken van luchthavenbelasting zorgen ervoor dat
vereeken op een economische manier zijn doelen kan nastreven: “In
Amerika maakt de overheid geen onderscheid of je een Cessna bent of
een 777.”
De vloot bij euroPilot Center bestaat vooral uit vijf nieuwe Cessna 172SP
Skyhawks met glass cockpit, een Diamond DA42 en zes goedgekeurde
simulatoren. Uitstekende toestellen om instructie op te geven. “De Cess-
na 172SP is een oerdegelijk vliegtuig dat eenvoudig in onderhoud is,”
zegt vereeken. met het oog op de toekomst vanuit een duurzaamheids-
perspectief geeft hij nog aan: “Als Cessna de keuze maakt om binnen-
kort hybride te gaan, dan gaan we mee.” voor zijn eigen vloot ziet hij het
nog niet gebeuren om volledig elektrisch te gaan: “om het in te zetten
in een drukke trainingsorganisatie is dit ontoereikend.” Dat het erg goed
gaat met het bedrijf heeft hij zeker ook te danken aan zijn vrouw Leen.
“Zij heeft een identieke passie als het neerkomt op het managen van
mensen. Zonder haar zou het allemaal niet gelukt zijn.”
bijschrift
??
? ?
??
??
kay Vereeken
Vliegt Cessna 172 Skyhawk
Geboren 30 juni 1982
Opleiding Sabena Flight Academy
(nu CAE Oxford Aviation
Academy) Samen met vrouw Leen in de simulator.
Allereerste moment als klein ventje op bezoek in de cockpit. Samen met gezagvoerder en instructeur rob Jansen (l) in een F50.
22-23_onthejob.indd 23 20-10-20 09:48