PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 21
Totale onzin, geweldig toestel. En in het buitenland is nog
nooit iemand in de problemen gekomen omdat hij te veel
Cessna in zijn logboek had staan. Kom daar maar eens aan
met honderd uur in onbekende Tupperware.
“Ja, dat is goed aan de Cessna. en ik wil ook wel makkelijk
mensen mee kunnen nemen straks. Dat ligt met de Cub
toch ook weer iets lastiger.”
Je hebt wel een hele goeie aan instructeur Ben. Een ouwe
rot, maar hij heeft nog wel dat lekker enthousiaste.
“Jazeker! en hij heeft natuurlijk ook die achtergrond in de
grote luchtvaart, dat is in mijn geval ook wel weer erg inte-
ressant.”
Theorie?
“Die doe ik bij de Flight School Teuge, zeer goed. bij Gert
Post en ruud Daverschot. Wel stevig, want ik leer niet meer
zo makkelijk als toen ik achttien was.”
En tot slot: helpt het nou echt bij je dagelijks werk, dat vlie-
gen?
“Ja echt, ik heb al een paar keer gehad dat ik met een klant
in gesprek was en iets kon aanhalen dat ik in de praktijk
had meegemaakt. Dan kom je ook wat overtuigender over.
onze instrumenten komen nooit een meter van de grond,
maar het realisme is toch ontzettend belangrijk.”
OK, Marco, blijf in de lucht, en simbouwers weten je nu ook
te vinden!
Het stukje over het onoordeelkundig dicht-
slaan van Cessna-deuren heeft al wat leuke re-
acties opgeleverd.
onderstaand verhaal wil ik u niet onthouden,
omdat ik het vóór me zie.
Chiel Klijn, PH2X3, vertelt.
“Het gezin stond klaar om één voor één rondje
te vliegen. Het tanken deed ik altijd met een
speciale jerrycan onder druk, maar dat sys-
teem wilde opeens niet werken. Het gezin
wachtte en wachtte. Ik dacht: ‘Als het niet wil
zoals het moet, dan moet het maar zoals het
wil’. via een trechter de peut erin. een wind-
vlaag, en een hele fluts benzine gaat over de
cockpitbeglazing! Gemaakt van Lexan. Harder
dan staal maar allergisch voor benzine.
‘PAnG!’, zei de cockpit. en weg was àl het
Lexan. een geëxplodeerde cockpit keek mij
aan. Ik schaamde me kapot en de familie taai-
de weer af naar huis.”
Chiel, vliegers vertellen liever stoere verhalen.
moedig van je om dit te willen delen.
mijn kleine kers op de taart: kom superstoer
aantaxiën in mijn Yak bij het tankplatform.
even een halve minuut de 67% erop zetten,
conform checklist. Spring jong en dynamisch
uit de cockpit, aardekabel eraan en tanken
maar.
en dan waait mijn petje af, door een startende
Cirrus even verderop. en ik ren als Charlie
Chaplin er achteraan, maar zoals het met
windvlagen gaat: die weten dat je hand twintig
cm van het doel is.
Kortom: de mensen op het balkon van
het Hotelvliegtuig hadden nog een leuke mid-
dag.
TAkE-OFF Door: Goof bakker
domme dingen (2)
Vertellen
liever stoere
verhalen
Goof bakker
is luchtvaartpublicist
goofbak@planet.nl
(Foto: van de bunte Aviation)
“Ik vlieg geregeld in onze r22 helikopter-sim.”
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 21 20-10-20 09:48