Pagina 20 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

20 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
er zijn allerlei goeie redenen om een brevet te halen. maar
slechts weinigen hebben thuis een fabriekje van cockpitin-
strumenten, die wereldwijd verkocht worden… Dat geldt
wel voor marco Leerentveld. Hij heeft samen met zijn com-
pagnon al sinds vele jaren een bedrijf in Apeldoorn dat fy-
sieke instrumenten maakt voor flight-simulators. Dus niet
het schermpje van een computer, maar een echt apparaat-
je met een wijzerplaat en een wijzer, en alle fijnmechani-
sche zaken om dat allemaal in beweging te brengen, en te
houden. voor sim-cockpits die nog voorzien zijn van stoom-
klokken, of als mechanische back-up instrumenten in een
glass-cockpit.
Veertien uur is heel netjes, zeker gezien het feit dat je al te-
gen de vijftig loopt…
“Ik heb er ook wel heel veel sim-uurtjes op zitten. We heb-
ben een demonstrator staan in ons bedrijf, een soort gene-
rieke twin jet, en daar vlieg ik geregeld op. maar ook op on-
ze r22-helicopter-sim. en ik ben de hele dag met de lucht-
vaart bezig, dat scheelt ook.”
De snelle scan over de essentiële stoomklokken zit er dus
wel ingebakken?
“Ja dat kun je wel zeggen. Toch voelde ik de solo niet aanko-
men. Ik had begrepen, of eigenlijk verkéérd begrepen, dat
het perfect weer moest zijn. nul knopen wind, en niet te
druk in het circuit. Daarom zag ik het niet aankomen, zelfs op
de dag zelf niet. Want het was bepaald geen ideaal weer,
met best wat crosswind. en het was de dag van de Piloot en
vliegtuig Air Fair, dus ook nog flink veel toestellen in het cir-
cuit. eén landing vooraf ging ook nog eens niet zo heel ge-
weldig. en toch zei ben op een gegeven moment: ‘maak er
maar een full stop van’. Zelfs toen drong het niet tot me
door. Tot hij zei: ‘Je gaat alleen’. Toen kwamen er wel even
wat zenuwen, want je denkt toch: nu moet het wèl goed
gaan. De baan was 26, dus na de take-off zag ik Apeldoorn
liggen, mijn geboortestad. echt wel een emotioneel mo-
mentje. maar geen tijd om erbij stil te staan, want downwind
was druk, en bij Sierra hingen ook alweer wat kisten. op ‘ba-
se leg’ was de spanning zelfs wat heftig. maar na de eerste
geslaagde landing was het angstige gevoel weg. Daarna heb
ik nog twee landingen gemaakt, en dat ging prima.”
En nu? De plannen?
“Theorie, en op naar het examen. en uiteindelijk wil ik mis-
schien toch wel staartwiel gaan vliegen. Dat is ook een van
de redenen dat ik voor van de bunte gekozen heb; om die
overstap makkelijk te maken. naast de sfeer en zo. Ik ben
niet zo van jasje-dasje. Dat gemoedelijke ook, hier een
beetje voor de hangar hangen met de GWK en de instruc-
teurs. Geeft ook een beetje clubgevoel.”
Ik heb wel eens het idee dat commerciële bedrijven dat
zelfs beter invullen… maar dan schop ik weer tegen sche-
nen. Waarom dan toch de Cessna? Je mag tegenwoordig
weer op de Cub je PPL halen?
“Tja, die Cessna is toch een iconisch vliegtuig. Al vinden
sommigen het een saaie bak.”
O SOLO MIO Door: Goof bakker
Toen zag ik mijn geboorTesTad liggen
een
emotioneel
moment!
naam Marco Leerentveld
beroep CEO/mede-oprichter
Flight Illusion
leeftijd 48 jaar
aantal uren tot solo veertien
instructeur Ben Bezemer
school Van de Bunte Aviation
Toestel Cessna 172 / PH-TGV
er is geen piloot die zijn of haar eerste solo-
vlucht vergeet. de meesten kunnen het wel
uitschreeuwen als ze eenmaal solo gaan.
om daar een plek voor te bieden is er geluk-
kig elke maand onze rubriek o solo mio.
bent u ook voor het eerst solo gegaan? goof
bakker interviewt u dan graag.
mail: goofbak@planet.nl.
marco Leerentveld (r) en instructeur ben bezemer (l).
20-21_osolomio(15)takeoff.indd 20 20-10-20 09:48