Pagina 18 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

18 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
(380 km/h) opleverde. Iets wat leuk is om aan de bar te vertellen, maar
wellicht niet dagelijks zal worden toegepast. na het bereiken van een
vDive (= maximumsnelheid in duikvlucht) van 381 km/h IAS, werd be-
sloten de vne op te trekken naar 183 KIAS (340 km/h). De groene zo-
ne op de snelheidsmeter eindigt op een vno van 150 KIAS (280 km/h).
net als de meeste nieuwere ULm/mLA’s is het toestel uitgerust met een
ballistische reddingsparachute die geactiveerd kan worden tot op vne.
MAXiMuMStARtgewicht
In een aantal europese landen is het maximumstartgewicht voor ULm/mLA-
vliegtuigen recent opgetrokken van 476,5 kg naar 600 kg. Dit geldt momen-
teel voor Tsjechië, Duitsland, Polen, Italië, Slovenië, Zweden en noorwegen.
belgië en nederland hebben hieromtrent nog geen duidelijke beslissing ge-
nomen. Het leeggewicht van een compleet uitgerust toestel ligt rond de
370 kg. met volle tanks (140 l/100 kg) blijft er dan 130 kg over voor twee
personen en bagage, wat uiteraard wat beperkend is wanneer je de maxi-
male tankinhoud wilt gebruiken. In Spanje en oostenrijk vliegen momenteel
vL3’s in de ‘experimental’-klasse wat potentieel een hoger startgewicht zou
kunnen toelaten. een CS-LSA-certificaat is er momenteel niet.
pRefLight
We vlogen de eerste van de twee vL3 915 prototypes, oK-SUU, op de
grasmat van moorsele (ebmo), kort voordat het toestel naar Teuge
vloog voor de Piloot en vliegtuig Airfair op 12 september 2020.
De preflight is vrij standaard voor een met rotaxmotor uitgerust toestel:
eerst de schroef handmatig een aantal toertjes ronddraaien en pas dan
het oliepeil controleren. De bagage (maximaal 15 kg) kan via de ‘cargo
door’ die zich aan de linkerkant bevindt, makkelijk geladen worden.
Instappen boven op de vleugel vraagt wat behendigheid, maar eenmaal
geïnstalleerd zit je vrij comfortabel. vL3-piloten bevestigen dat de nieuwe
stoelen met leder of textiel bekleding stukken aangenamer zitten dan die
op de eerste vL3 toestellen. Het toestel dat we vlogen was uitgerust met
PiLot RePoRt Door: bjorn moerman
twee 10 inch Garmin G3X Touchscreens en een Autopilot control panel;
een systeem dat momenteel tot een van de meest geavanceerde behoort
in zijn prijsklasse. Het touchscreen-systeem is bijzonder intuïtief. Wil je bij-
voorbeeld de QnH veranderen, druk dan gewoon op de huidige waarde
en een box met keyboard opent zich ogenblikkelijk.
De Garmin Autopilot heeft een aantal veiligheidsfuncties zoals de blau-
we ‘Push to Level’ (LvL) knop die hopelijk een gedesoriënteerde piloot
weer op het rechte spoor brengt.
tAXiën
Het opstarten is vrij eenvoudig: master- en Avionics power: aan; elektro-
nische ontsteking Lane A en b: aan; Start Power en beide Fuel pumps:
aan; 45% power set en met een druk op de startknop komt de rotax
onmiddellijk tot leven.
Taxiën op de wat hobbelige grasmat van moorsele doen we met aange-
paste snelheid. Tijdens de run-up testen we de nieuwe driebladige hy-
draulisch verstelbare schroef en na het handmatig selecteren van 15
graden take-off flaps zijn we er klaar voor.
We komen van de grond net boven de 90 km/h en accelereren vlot
richting 150 km/h wat de best rate of climb speed is. vFe voor de eer-
ste twee standen flaps (140 km/h – 75 KIAS) en vLe voor het landings-
gestel (150 km/h – 81 KIAS) zijn betrekkelijk laag, wat betekent dat je
na het loskomen kordaat moet handelen. Het optrekken van het lan-
dingsgestel gebeurt met wat meer vibratie en lawaai dan we gewoon
zijn bij zwaardere toestellen met intrekbare wielen.
vLiegen
met een take-off-gewicht dichtbij de maximum toegelaten 600 kg klim-
men we initieel uit met 1.900 ft/min (579 m/min), een waarde uit de
flight manual wordt hierbij bevestigd. Het zicht over de neus en de koe-
ling van de motor is bij 170-180 km/h een stuk beter en heel veel klim-
vermogen hoeven we hierbij niet in te leveren.
op FL180: 200 ktas (370 km/h)…
16-17-18-19_pilotreportvl3.indd 18 20-10-20 09:14