Pagina 15 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020 15
RoStec
zeRo aVia
De Amerikaanse startup Zero Avia heeft eind
september 2020 een eerste acht minuten du
rende testvlucht uitgevoerd met de elektromo
toraangedreven Piper PA46350 emalibu. De
hiervoor benodigde energie was afkomstig uit
een brandstofcel. met het inmiddels brits gere
gistreerde toestel werd op 19 juni 2020 al een
eerste vlucht binnen europa uitgevoerd waarbij
de stroom werd geleverd door accu’s. n
tecnam P2012 SmP
Tecnam heeft de P2012 SmP Sentinel officieel
geïntroduceerd. Het van de P2012 Traveller af
geleide toestel kan tot negen uur onafgebro
ken vliegen bij een maximale kruissnelheid
van 359 km/h en beschikt over een vliegbe
reik van 850 nm (1.575 km). Tecnam hield al
bij het ontwerp van de Traveller rekening met
deze mogelijkheid door alle kabels aan de zij
kanten van de romp onder te brengen. op die
manier ontstond de mogelijkheid in de cabine
bodem twee uitsparingen te realiseren van
73,5 x 56,7 cm voor het aanbrengen van on
der meer camera’s en geavanceerde sensoren.
mede daardoor zijn meerdere configuraties
denkbaar. De P2012 is uitgerust met een Gar
min G1000 nXi cockpit. Het toestel heeft twee
350 pk sterke Lycoming turbocharged Teo
540C1A zescilinderzuigermotoren die zijn
goedgekeurd voor het gebruik van zowel ben
zine als luchtvaartbrandstof (Avgas). Tecnam
verkocht in februari 2020 al een eerste P2012
SmP aan de oostenrijksDuitse onderneming
AirborneHydromapping GmbH (AHm GmbH).
Dat bedrijf vloog al met een P2006T SmP. van
de tweemotorige rotaxaangedreven P2006T
zijn er inmiddels wereldwijd bijna honderd
als Special mission Platform verkocht en gele
verd. n
mi-171a3
Het russische industrieconglomeraat rostec
heeft de komst van een nieuwe helikopter
aangekondigd, de mi171A3 die speciaal
wordt ontwikkeld voor offshoretransportta
ken ten behoeve van de olie en windener
gieproducenten. Daarnaast moet het toestel
kunnen worden ingezet voor emSdiensten
en zoekacties boven zee. bij de ontwikkeling
en bouw ervan worden mil en Kamov be
trokken die onder meer zorg gaan dragen
voor een crashbestendige romp, nooddrij
vers en een geavanceerd navigatiesysteem.
Daarnaast zal helikopterbouwer Kazan een
van de mi38 afgeleide transportvloer leve
ren. De nieuwe helikopter moet in 2021
vliegen, krijgt een maximaal startgewicht van
13.000 kg en een vliegbereik van 1.000 km
bij kruissnelheden tot 280 km/h. In passa
giersuitvoering kunnen tot 24 vlieggasten
meegenomen worden. Feitelijk wordt deze
A3 een nogmaals gemoderniseerde mi
171A2. De helikopter, die in november
2014 voor het eerst vloog, is op haar beurt
afgeleid van de mi171A1. vergeleken daar
mee is nu sprake van nieuwe vK2500PS
03motoren die elk 2.400 pk leveren, een
nieuwe hoofdrotor met vijf composietbla
den, verbeterde transmissiekasten en een X
vormige staartrotor. n
ultRaSnelle heliKoPteR
De russische motorbouwer JSC UeCKlimov zal
nauw worden betrokken bij de ontwikkeling van
een ultrasnelle helikopter waarvoor de werkzaam
heden in 2021 zullen starten. De motorproducent
ontwikkelt met het oog daarop een PDv4000 tur
boshaftmotor met een verwacht motorvermogen
van 4.0005.000 pk. russische helikopterbouwers
bereikten in 2017 met de experimentele rSv heli
kopter al snelheden tot 400 km/h. n
Q-StaRling
De britse startup Samad Aerospace heeft een tweepersoons
vertical Takeoff and Landing (vToL) toestel in ontwikkeling,
de QStarling die eind 2023 op de markt moet komen en
twee miljoen dollar moet gaan kosten. Het eASA te certifice
ren en uit koolstofvezels opgetrokken toestel zal worden aan
gedreven door twee aangepaste elk 180 kW (241 pk) sterke
Tsjechische PbS TS100motoren die als turbogenerator en als turbojet kunnen fungeren. voor het
opstijgen wordt een centraal geplaatste elektromotoraangedreven ducted fan voorzien terwijl aan
elke vleugeltip twee kleinere fans voor stabiliteit moeten zorgen. Wanneer overgegaan wordt naar
horizontale vlucht zullen de turbogeneratoren geen stroom meer opwekken, maar gebruikt wor
den voor de voortstuwing van de QStarling. Gesproken wordt over een lengte van 8,08 m en een
spanwijdte van 7,92 m bij een mToW van 1.040 kg. Het toestel moet op FL150 (4.572 m) maxi
maal 300 kts (555 km/h) kunnen halen bij een vliegbereik van 500 nm (926 km). volgens de
initiatiefnemers kan de QStarling na een training van tien uur bestuurd worden door piloten met
een PPLbrevet. voor de veiligheid wordt een ballistische reddingsparachute ingebouwd. volgens
optimistische schattingen van Samad Aerospace is er een markt voor jaarlijks vijfhonderd vliegtui
gen, waarbij met name op rijke individuen wordt gemikt. Die zouden met de QStarling grotere af
standen sneller kunnen overbruggen dan met een relatief dure helikopter. Het britse bedrijf is te
vens in de weer met de ontwikkeling van een Starling Jet die zowel in elektrisch als hybride uit
voering op de markt moet komen. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 15 20-10-20 09:13