Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020
14 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
PoRto aViation RiSen 912 iS
Het Deutscher Ultraleichtflugverband e.v.
(DULv) heeft het typecertificaat voor de Porto
Aviation risen 912iS in de DULv 600 kg UL
klasse uitgereikt aan de Italiaanse Porto Aviation
Group. Daardoor mag het toestel dat voorheen
een mToW kende van 472,5 kg een bedui
dend hoger startgewicht hebben. De door de
DULv uitgereikte typecertificaten worden in
veel europese landen erkend. De razendsnelle tweepersoons risen wordt aangedreven door een
rotax 912iSmotor. Daarmee zijn kruissnelheden mogelijk tot 283 km/h bij een gemiddeld ver
bruik van 3,7 liter per 100 gevlogen kilometers. Het uit koolstofvezels vervaardigde toestel is tot
+5G/3G belastbaar. De producent is momenteel bezig met een certificatietraject voor een rotax
914 turboaangedreven variant waarmee snelheden mogelijk worden van meer dan 200 kts (370
km). ook wordt gewerkt aan Franse certificatie in de in dat land nieuwe 525 mToWklasse. met
de Siren FG (de variant met vast landingsgestel) werden in december 2019 twee wereldrecords
gevestigd. n
leonaRDo comPany
oostenrijk wil bij de Italiaanse Leonardo Com
pany achttien tweemotorige AW169m helikop
ters bestellen. De eerste toestellen moeten
sterk verouderde Alouette III helikopters bij de
landmacht gaan vervangen en zouden al in
2022 geleverd moeten worden. Door dit be
sluit vissen Airbus Helicopters (H145m) en
bell (429) achter het net en wordt oostenrijk
de eerste exportklant van de militaire versie
van de AW169. n
iSRael aeRoSPace inDuStRieS
een bij Israel Aerospace Industries ontwikkelde
en gebouwde Heron is medio september 2020
op ben Gurion International Airport geland. Het
op afstand bestuurde toestel was opgestegen
van de luchtmachtbasis ein Shemer Airfield.
Kort na de landing vertrok het toestel voor de
terugvlucht naar ein Shemer. Het was voor het
eerst in de geschiedenis dat een UAv in Israël
op een civiele luchthaven landde. De Heron
heeft een vliegbereik van 1.500 km en kan tot
290 kg aan missieapparatuur meetorsen. n
iRiSh aiR coRPS
Het Irish Air Corps kan naast acht Pilatus PC9 tur
boprops nu ook beschikken over een trio PC12 nG
Spectres. De vliegtuigen werden in 2017 besteld en
na aflevering overgevlogen naar het Amerikaanse fi
liaal van Pilatus in broomfield. Daar werden ze
voorzien van missieapparatuur alvorens te worden
overgedragen aan de Ierse strijdkrachten op Case
ment Aerodrome in baldonnel (Dublin). De drie
vliegtuigen gaan vijf Cessna Fr172H’s aflossen
waarmee sinds 1972 onder meer ISTAr (Intelligen
ce, Surveillance, Target Acquisition and reconnais
sance) en medische missies werden uitgevoerd. n
gaRuDa inDoneSia
nadat de Luxemburgse vrachtmaatschappij
Cargolux Airlines een 7478F voorzag van een
mondkapje, volgde Garuda Indonesia dat voor
beeld door een van haar Airbus A330
900neo’s te sieren met ‘gelaatsbescherming’.
Het aanbrengen ervan vergde 120 manuren.
Garuda wil passagiers bewust maken van de
noodzaak een dergelijk masker te dragen om
zo de verspreiding van het coronavirus in te
dammen. n
ecomax R44
eco Helicopters is voornemens in het zuiden van
de Amerikaanse staat Californië na een aanvul
lend typecertificaat zogenoemde Urban Air mobi
lity (UAm) aan te gaan bieden met elektromotor
aangedreven robinson r44 raven II helikopters.
Het bedrijf wil r44’s om gaan bouwen en heeft
KiloWatt Aviation en operator oC Helicopters in
de arm genomen om deze plannen te realise
ren. De r44’s worden daarbij ontdaan van hun
verbrandingsmotor. In plaats daarvan wordt een
ePU ingebouwd die in combinatie met een ac
cuset vluchten tot een uur mogelijk moet gaan
maken. er wordt uitgegaan van nieuwe r44’s
met onder meer een Garmin G500H700L TXi
touchscreen display, GTn 650Xi GPS en een ra
darhoogtemeter. volgens de initiatiefnemers
wordt de ecomax r44 niet alleen stiller, maar
ook goedkoper in gebruik. In tegenstelling tot de
(Lycoming) motoren die iedere 2.200 uur gere
viseerd moeten worden, zijn elektromotoren pas
na zo’n 1012.000 uur aan vervanging toe. bo
vendien is sprake van beduidend minder trillin
gen. Kopers van de ecomax r44 worden eige
naar van de helikopter, maar leasen de ePU van
KiloWatt Aviation. Deze conserveert de oorspron
kelijke motor van de r44 zodat de eigenaar te
allen tijde de ePU kan laten uitbouwen en ver
vangen door de Lycomingvariant. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 14 20-10-20 09:13