Pagina 10 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2020

10 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2020
nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
inteRnationaal
aiRBuS
DiamonD aiRcRaFt
Diamond Air
craft heeft de
Diamond
DA20C1 op
nieuw in pro
ductie geno
men. van het
in 1992 geïntroduceerde toestel werden twee
varianten uitgebracht, de DA20i Katana en
DA20C1. Daarvan werden er meer dan 1.000
verkocht waarmee volgens de fabrikant bijna
700.000 uur is gevlogen. De DA20C1 wordt
opnieuw in de markt gezet als trainingsvlieg
tuig dat wordt aangedreven door een 125 pk
sterk Continental Io240 motorblok. Daarmee
zijn kruissnelheden tot 130 kts (240 km/h)
mogelijk bij een verbruik van 20 l/h en een
vliegbereik van 525 nm (972 km) op maxi
maal 4.000 m hoogte. bij een mToW van 800
kg ligt de nuttige lading rond de 265 kg. In te
genstelling tot de oude varianten is nu een di
gitaal Garmin G500TXi panel voorzien. De eer
ste DA20’s ‘nieuwe stijl’ werden in augustus
2020 al afgeleverd waarna de fabrikant het or
derboek voor leveringen in 2021 opende. n
amPaiRe electRic eel
Ampaire heeft met het tweede prototype van
de hybride aangedreven electric eeL begin ok
tober 2020 een 2:35 uur durende testvlucht
uitgevoerd, de langste tot dan toe. Daarbij
werd 341 mijl (549 km) overbrugd met een
gemiddelde snelheid van 135 mph (217
km/h) op FL85 (2.590 m). met het toestel
waren sinds de eerste 35 minuten durende
vlucht op 10 september 2020 al 23 vluchten
uitgevoerd. Het tweede prototype wordt aan
de achterzijde aangedreven door een 310 pk
sterke Continental Io550 verbrandingsmotor.
Aan de voorzijde is een elektromotor inge
bouwd waarvan het vermogen van 200 kW
(272 pk) is teruggebracht naar 120 kW (163
pk). Daarnaast is de accuset verhuisd van de
cabine naar de onderkant van de romp. ook is
een lichter uitgevoerde electricPower Unit
(ePU) ingebouwd en zijn de cockpitinstrumen
ten en besturingsorganen aangepast. Het
tweede prototype is ontworpen om 1:15 uur
te kunnen vliegen bij een kruissnelheid van
120 kts (222 km/h) en een half uur reserve.
met het toestel zullen nog dit jaar testvluchten
worden uitgevoerd op Hawaï in samenwerking
met mokulele Airlines dat voornemens is het
toestel commercieel in te zetten. De eerste
vlucht van het eerste prototype vond op 5 juni
2019 plaats. n
ameRiKaanSe luchtmacht
De US Air Force (USAF) heeft in het diepste
geheim een nieuw gevechtsvliegtuig ontwik
keld. De informatie daarover werd op 15 sep
tember 2020 naar buiten gebracht tijdens de
virtuele Air, Space & Cyber Conference waar
gesproken werd over het next Generation Air
Dominance (nGAD) programma. met een in
middels vliegende, bij Lockheed martin ge
bouwde ‘fullscale demonstrator’ zijn volgens
de USAF inmiddels de nodige records gebro
ken. n
alBatRoSS one
Technici van de britse vestiging van Airbus hebben de lengte van de vrij bewegende wingtips
van de Albatross one met 75 procent vergroot en er meerdere geslaagde ‘gatetogate’ test
vluchten mee uitgevoerd. voorafgaand daaraan werd het vlieggedrag van de albatros bestu
deerd, wat vertaald werd naar een vleugelconcept voor vliegtuigen. Deze twintig maanden
durende studie resulteerde in februari 2019 in een vliegend schaalmodel, de Albatross one.
(Zie ook: videotip van de maand) n
‘tienDuizenDSte’
bij de Airbusvestiging in HamburgFinken
werder is een voor middle east Airlines
(meA) uit Libanon bestemde A321neo met
constructienummer mSn 10.000 afgeleverd.
Airbus begon in maart 1988 met het leve
ren van de eerste A320varianten aan Air
France en het britse Caledonian Air en num
merde sindsdien door, ongeacht of het om
een A318, A319, A320 of A321 ging. Daar
bij maakt het evenmin uit of het toestel in
HamburgFinkenwerder, in Toulouse, in Tian
jin of in mobile werd geassembleerd. Sinds
1988 zijn 80 A318’s, 1.486 A319ceo’s,
4.770 A320ceo’s en 1.791 A321ceo’s gele
verd. Daar kwamen nadien nog 84
A319neo, 1.044 A320neo en 370
A321neovarianten bij, zodat in totaal 9.604
vliegtuigen geleverd werden tot en met 31
augustus 2020. Het verschil van bijna 400
vliegtuigen kan worden verklaard uit het ge
geven dat Airbus gewoon door bleef num
meren als orders werden gewijzigd of lucht
vaartmaatschappijen failliet gingen. De
eerste ‘echte’ Airbus met constructienum
mer 10.000 was overigens een in oktober
2016 aan Singapore Airlines geleverde
A350900. n
08-09-10-11-12-13-14-15_nieuwsinfo.indd 10 20-10-20 09:13