PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016 55
evenals de Finnen en Hongaren, een Fins-oegrische taal (bron: Wikipe-
dia).
VliegplAn
onze tour wilden wij weer op dezelfde wijze als voorheen vliegen, wisse-
lend van functie per te vliegen track. De een als gezagvoerder en de ander
als copiloot met als taken navigatie en ATC. een duidelijke en heldere taak-
verdeling die in de praktijk heel goed werkt. voorafgaand aan de te vliegen
track werd veelal het vliegplan ingediend via de iPad via www.lvnl.ead-it.com
(Homebriefing). Doordat wij een keer geen verbinding konden maken,
mochten wij dit met de behulpzame medewerkers in Amsterdam zelfs tele-
fonisch vanuit Polen doorgeven. een ander doel was dit keer in elke balti-
sche hoofdstad een etmaal te verblijven en niet alleen de vliegvelden zien.
eHKD-eDBH
Wij vertrokken na een kleine regenbui op vrijdag 26 augustus 2016 van-
af eHKD met de Aquila 210 van Aeroclub maritime, de PH-DHA, voor
de eerste track naar barth (eDbH). De tweezitter is uitgerust met een
Garmin 430; zelf gebruiken wij voor de primaire navigatie een iPad Pro
met daarop SkyDemon geïnstalleerd. Als backup was een tweede iPad
op het flightdeck aanwezig. een minimale uitrusting voor onszelf om het
gewicht net binnen de limieten te houden.
nadat wij de Afsluitdijk achter ons hadden gelaten, r4 was not active, vlo-
gen we via de TmA van eelde Duitsland in; ter hoogte van de fir boundary
trok het weer helemaal tot mooie vFr-waarden open. De approach en
landing op barth verliepen vlekkeloos. Snel tanken, een cola en broodje
op het terras en weer verder, want wij wilden op de eerste dag vilnius al
voor de toren op barth (eDbH). Het meer bij Charzykowy (Polen). Pasym gmina (Polen).
nadering Torún (ePTo). Aankomst vilnius op Skydemon. Cross vilnius (eYvI).
ook tijdens bustour in vilnius headset on! Tussenstop Kaunas (erKA).
54-55-56-57_reisverslag.indd 55 17-10-16 16:44