Pagina 51 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016 51
‘Low cost carriers’ (Lcc’s)
Dit najaar vond in Londen het jaarlijkse World Low Cost
Airlines Congress plaats. Deelnemers vanuit de hele we-
reld bespraken daar de stand van zaken bij de LCC’s en
de kansen en bedreigingen in deze luchtvaarttak. Aanwe-
zig waren onder meer easyJet, Jetstar, norwegian, Transa-
via, Wizzair en WoW air. Grote afwezige was het Ierse ry-
anair. opvallende deelnemers waren de topmannen Willy
Walsh van de International Airlines Group (IAG) en sir Tim
Clark van emirates. IAG is de houdstermaatschappij van
Aer Lingus, british Airways, Iberia en vueling.
emirates, niet direct te boek staand als lagekostenmaat-
schappij, ziet in de lage olieprijs een bedreiging. Tim
Clark, president van de onderneming uit Dubai: “een lage
olieprijs klinkt goed, maar die heeft ons wel heel veel
klandizie van bedrijven gekost die in de olie-industrie
werkzaam zijn”. Jetstar meldde een vliegerprobleem.
Jayne Hrdlicka van deze Australische prijsbreker: “voordat
nieuwe Australische piloten naar Japan kunnen vliegen,
gaan er zes maanden overheen voor aan alle uitgebreide
Japanse regels kan worden voldaan.” Carolyn mcCall van
het britse easyJet noemde de opnieuw opkomende
vliegbelasting van nationale overheden een flink pro-
bleem: “Dat gaat passagiers kosten”. Kansen ziet ze voor
LCC’s om binnen vijf jaar passagiers aan te voeren voor
maatschappijen die lange afstanden vliegen. verrassende
reactie van Willy Walsh (IAG) daarop: “We zien geen pro-
bleem om in dit kader eventueel met ryanair samen te
werken. volgens mij kan Aer Lingus dat nu al doen.”
FLirten bij wow air
Ceo, Coo, CFo en CTo zijn topfuncties die het al jaren
‘goed’ doen bij veel luchtvaartmaatschappijen. Deze vier
staan voor chief excecutive officer, chief commercial offi-
cer, chief financial officer en chief technical officer. een
‘beetje’ luchtvaartmaatschappij heeft zo’n kwartet wel ‘aan
boord’. verschillende ondernemingen hebben ook nog
een CCo (chief commercial officer) en CIo (chief informa-
tion officer). De nieuwste (top)functionaris in de luchtvaart
is de CDo, oftewel de chief digital officer. Zo zijn er heel
wat ‘chief officers’ in de luchtvaartwereld werkzaam.
De CDo is in het leven geroepen vanwege het steeds
groter wordende belang van de digitale wereld in de
luchtvaart. een aparte afdeling moet alle digizaken
stroomlijnen en uitbouwen. In het bijzonder in de com-
municatie met (potentiële) passagiers: van Twitter en
Facebook (inclusief Tinder) tot WhatsApp en Snapchat.
Carolyn mcCall van easyJet heeft daar echter geen aparte
groep voor nodig. “De digitale wereld zit bij ons in de he-
le maatschappij verweven en dat werkt prima.” engilbert
Hafsteinsson van het IJslandse WoW air ging er prat op
dat zijn maatschappij als eerste via sociaal medium Tin-
der met potentiële klanten flirtte. Wat sommige lucht-
vaartmaatschappijen al doen om klanten te winnen…
Groei schiphoL?
over het koninklijke Schiphol is dit jaar weer veel te doen
geweest en niet alleen in het kader van het 100-jarig be-
staan. verschillende (luchtvaart)organisaties vinden dat
Schiphol erg op zijn tellen moet passen, omdat anders de
mainportfunctie verloren gaat. Daardoor zou de luchthaven
de concurrentie niet bij kunnen houden en achterop raken.
Schiphol investeert de laatste jaren honderden miljoenen,
maar dat schijnt voor sommigen niet genoeg te zijn. Het al-
gemene ‘ach en wee’-geroep over Schiphol bestaat overi-
gens al tientallen jaren. De verkeerscijfers van Schiphol en
de financiële resultaten blijken echter geen reden te geven
voor doemdenken.
Dat Schiphol voortdurend alle zeilen bij moet zetten om
het luchtverkeer vlot te laten verlopen, staat buiten kijf. en
de bereikbaarheid van de luchthaven over de weg en met
de trein is ook een continu pijnpunt. maar dat alles (b)lijkt
toch vooral te komen door het grote succes dat Schiphol
de laatste decennia heeft. In 1990 verwerkte de luchtha-
ven 19,1 miljoen passagiers; in 2000 waren dat er 39,6
miljoen en vorig jaar meer dan 58 miljoen. voor 2016
worden er ruim 63 miljoen voorzien. Alleen in de jaren
rond 2001 (aanslagen in Amerika) en rond 2008 (econo-
mische crises) daalden de passagiersaantallen, om daarna
weer snel te stijgen.
overigens is het de vraag of Schiphol in zo’n fors tempo
moet blijven groeien. Het ruimtebeslag en de geluidsbe-
lasting van Schiphol moeten in het kleine nederland wel-
licht meer aan banden worden gelegd. Want, moet Schip-
hol ongebreideld verder groeien voor almaar hogere
‘plaatsen’ ter wereld met passagiersaantallen, vrachttonna-
ges en nog meer directe verbindingen met de rest van de
wereld?
of kan het wel wat minder om de wijde omgeving van
Schiphol leefbaar te houden? Wie het weet, mag het zeg-
gen…
reacties? henk.heiden@ziggo.nl
(v)luchtigheden Door: Henk Heiden
Van cDo tot ceo
Flirten op
digitale
media
Henk Heiden
voor reacties e-mail:
henk.heiden@ziggo.nl
51_vluchtigheden.indd 51 17-10-16 16:43