Pagina 4 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2016

4 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2016
In the picture
39 Maule M-4-210C Rocket HB-ETR
Columns
7 Column Lining Up Jan Cocheret
21 Column Take-off Goof Bakker
Rubrieken
8 Nieuws & info
20 Solo mio Doel: woon-werkverkeer naar Tsjechië
37 Simulator Boeing 787-simulator van KLM
51 Vluchtigheden door Henk Heiden
67 Analyse door Hans Heerkens
69 Register
Belevenissen
34 Vliegen in een Mustang
Fly-in
44 Oldtimer Fliegertreffen 2016 Historie op Hahnweide
Historie
64 Zweedse luchtmacht 90 jaar Uniek vliegend museum
70 Grumman Avenger Wraaktoestel van de Amerikaanse marine
Incidentanalyse
74 Bliksem bij Shetlandeilanden Saab 2000 ontsnapt ternauwernood
Industrie
26 Transavia naar ‘goud’ Maatschappij bestaat 50 jaar
30 Braziliaanse stoelendans Derde fabriek in VS voor Embraer
58 Helitech International 2016
60 Schiphol 100 jaar Terugblik op een turbulente eeuw
On the job
22 Dennis Meinders Havenmeester en vlieger tegelijk
Ontwikkelingen
19 L-39NG Oudgediende in nieuw jasje
24 Hamilton aEro Twister met elektromotor
50 Bell V-247 Vigilant Nieuwe onbemande tiltrotor
Reisverslag
54 Rondje Balticum Met de Aquila naar het noorden
Statusreport
16 Junkers F13 Eerste vlucht Rimowa-replica
Typebeschrijving
48 AAC Penetrator Van stealth tot ‘fi lmster’
52 Zlin Aviation Shock Cub Replica? Gloednieuw ontwerp!
En verder
78 Volgende maand
78 Colofon
In dit nummer: Dankzij de ‘n’ van november een keur aan nostalgische onderwerpen!
60 Schiphol bestaat dit kalenderjaar pre-
cies een eeuw. We schetsen daarom een beeld
van honderd jaar Schiphol aan de hand van en-
kele vaste aspecten op een constant veranderen-
de luchthaven. Met uitzondering van de eerste
vier jaar staan daarbij het alsmaar toenemende
aantal passagiers en hun voorzieningen centraal.
Om die veranderingen goed in woord en beeld
te brengen, wordt deze eeuw opgeknipt in vier
kwarten.24 In het Zwitserse Raron vond in september
2016 de presentatie plaats van de elektromotoraan-
gedreven Hamilton aEro. De Zwitserse horlogemaker
verleende bij de realisatie van het project als spon-
sor medewerking aan Air Zermatt-piloot Thomas
Pfammatter en paragliding kampioen Dominique
Steffen. Die kwamen op het idee om een Silence
Aircraft Twister uit te rusten met een elektromotor…
30 Een van de redenen dat
Embraer z’n derde fabriek aan de
Amerikaanse Space Coast heeft ge-
opend, is dat de vrijwel verdwenen
ruimtevaartindustrie duizenden
hoogopgeleide technici achterliet.
Een andere reden is, dat de staat
graag een bedje spreidt voor dit
soort maakindustrie. Reden drie is
het merkwaardige gegeven dat men-
sen best wel in Braziliaanse business
jets willen rondvliegen, maar daar
horen dan ook ‘Amerikaanse’ vlieg-
tuigstoelen in.
44 Begin september vloog de Belgische luchtvaart-
fotograaf en A380-gezagvoerder Bjorn Moerman met zijn
Piper Super Cub naar Hahnweide voor de 18e editie van het
‘Oldtimer Fliegertreffen’. Deze bijeenkomst van historische
vliegtuigen op het zweefvliegveld van Hahnweide is een van
Europa’s grootste en vrij uniek. Op een paar uitzonderingen
na worden vliegtuigen jonger dan veertig jaar niet toegelaten.
Een verslag in prachtige sfeerbeelden.
52 Eigenlijk viel de Shock Cub van Zlin Aviation helemaal niet op
tijdens de AERO 2016 in Friedrichshafen. Het toestel leek een van de
vele Cub-replica’s die Zlin in het verleden al naar de beurs en vervolgens
op de markt bracht. Toch gaat het hier om een gloednieuw ontwerp. De
naam ‘Shock’ verwijst daarbij naar de aangename landingseigenschap-
pen op zelfs de minst gastvrije landingstpistes. Want Zlin wil met haar
gamma vooral tegemoetkomen aan de wensen van bush-piloten.
Deze maand
www.pilootenvliegtuig.nl
04-05_inhoud.indd 4 17-10-16 14:18