Pagina 29 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2016

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016 29
Piper navajo die werd gebruikt voor zakelijke charters. (Foto: collectie Henk Heiden)www.transavia.nl.
eerbetoon aan block op Schiphol.
(Foto: Henk Heiden).
Karakteristieke T in reclame van de
jaren 70.
voor priority moet er een duidelijk
kleurverschil zijn.
Uniform uit de jaren 70.
peTra de ruiTer
Transavia heeft nu een vierhoofdige directie. Petra
de ruiter is in dat kwartet hoofd operations. Per 1
oktober 2016 is zij in die functie benoemd en zij
gaf haar eerste interview aan Piloot en vliegtuig
op Schiphol-oost. De ruiter was hiervoor vier jaar
hoofd cabine van Transavia. Die taak combineert
zij nog een aantal maanden met haar nieuwe functie om haar op-
volgster in te werken. “voor mijn verantwoordelijkheid voor de volle-
dige vliegoperatie moet ik mij nog extra kwalificeren en dan komt
het AoC (Aircraft operators Certificate) op mijn naam”, zegt De rui-
ter die er heel enthousiast blijk van geeft zin te hebben in haar nieu-
we job.
“HaNdeN iN HeT geHakT”
over haar directeurschap is De ruiter bescheiden. “Die benaming
hoort er nu eenmaal bij, maar ik noem mezelf liever hoofd operati-
ons. ik focus me op de medewerkers en zie het als mijn voornaam-
ste taak hun de ruimte te geven om te kunnen werken aan doelstel-
lingen.” Als hoofd cabine sprong ze op de werkvloer ook wel bij. “ik
ben er nog steeds niet vies van om m’n handen in het gehakt te
steken. We moeten samen de klus klaren.” Afgezien van de basis
münchen staan er geen uitbreidingsplannen in het buitenland in de
planning. “Het opstarten van een operatie in andere landen zit er nu
niet in”, aldus De ruiter. “Groei moet gedegen gaan. op de basis
münchen die in 2016 van start ging, breiden we nu al uit. Daar zijn
vier vliegtuigen gestationeerd. volgend jaar zomer komen er vanaf
de Zuid-Duitse stad zes nieuwe bestemmingen bij, waarmee het to-
taal aantal verbindingen daar op dertig komt. vanuit nederland voe-
gen we voor het zomerseizoen 2017 een aantal oost-europese be-
stemmingen toe. maar eerst komt de winter nog, waar we met de
operatie in september overigens al begonnen zijn met de voorberei-
ding. Het ontijzen van vliegtuigen hoort hierbij en we trekken daar
nu de lessen uit van vorig jaar, zodat we er in voorkomende geval-
len snel op kunnen anticiperen om vertragingen te voorkomen.”
WiNdeN eN sTormeN
Hoe kijkt Transavia aan tegen het overhevelen van een aantal vluch-
ten van Schiphol naar ‘vakantieluchthaven Lelystad’ als die in 2018
opent? De ruiter: “We zijn geïnteresseerd, maar vliegen vanaf Lelystad
mag niet ten koste gaan van onze positie op Schiphol. De vraag is wat
Lelystad ons kan bieden, zoals op kostenniveau. en, ook heel belang-
rijk, hoe komen de passagiers daar?” over de levensvatbaarheid van
Transavia is De ruiter heel stellig. “ik ben ervan overtuigd dat we over
vijftig jaar nog bestaan. Door de inzet en de betrokkenheid van de
mensen die bij en voor ons werken, heb ik daar alle vertrouwen in.
met ons allen zullen we alle winden en stormen doorstaan.”
Voetnoot: Transavia hanteert al decennialang dat 16 november 1966
de exacte datum van de eerste commerciële vlucht is. In zijn boek ‘Mijn
Verhaal’ (Uitgeverij Balans, 1992) vermeldt John Block echter dat die
datum donderdag 17 november 1966 is. Transavia heeft ten behoeve
van dit artikel de datum nog eens nagezien en stelt dat die echt 16 no-
vember is. Afijn, vrij ‘geleend’ van Shakespeare: What’s in a date.
26-27-28-29_transavia50.indd 29 17-10-16 14:34