22 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016
Toch doet meinders dit alles nog naast zijn fulltimebaan als IT’er, de
baan waar hij oorspronkelijk voor gestudeerd heeft: “op mijn vijftiende
begon ik bij de vliegschool op Hoogeveen met een bijbaantje. Poetsen,
baliewerk, reclameslepen knopen, noem het maar op. Al snel was het
duidelijk: ik wil ook vliegen.”
naast zijn bijbaan, zijn vaste baan en zijn opleiding werd meinders ook
nog brandwacht op Hoogeveen. “men maakt daar gebruik van vrijwilli-
gers, om aan de minimumbezetting van twee man te voldoen. voordeel
als vrijwilliger is dat je geen landingsgeld hoeft te betalen, en dat komt
goed uit als je met je opleiding bezig bent!”
op zijn twintigste had hij zijn PPL op zak, maar daar bleef het niet bij. via
Air Waterland, een op Lelystad gevestigde onderneming die vliegtuigen
in heel europa in- en verkoopt, kan hij regelmatig lange ferryvluchten
doen. meinders: “Ik heb door heel europa gevlogen inmiddels, van
noorwegen tot Turkije. ontzettend leuk en leerzaam. en op die manier
vult het logboek zich snel met uren.”
Cessna Turbine
Die uren had hij nodig voor de volgende stap die hij voor ogen had: pa-
rachutisten droppen. Dat begon op Hoogeveen met af en toe kleine
drops met de Cessna C172. Tot hij aan de minimum-ureneis voldeed,
en via de vliegclub rotterdam zijn ‘Single engine Turbine-class rating’
kon halen om daarmee op de Cessna 207T te vliegen. meinders: “De
rolls-royce-motor die in de Soloy ligt is een geval apart. De besturing
gaat nog volledig handmatig, dus als je niet oplet, jaag je allerlei meters
het rood in. Dat vraagt in alle fasen van de vlucht dus extra aandacht.
ook spoelt ‘ie wat traag op, dus tijdens de landing kun je maar beter iets
vermogen beschikbaar houden voor een eventuele go-around.” nage-
Dennis Meinders’ hobby is volledig uit de hand gelopen, dat kunnen we wel stellen. Als havenmeester
op diverse luchthavens, manusje-van-alles bij de lokale vliegschool op Hoogeveen en sinds kort als vlie-
ger op de Cessna 207 bij de lokale paraclub, heeft hij aan een tweedaags weekend eigenlijk niet genoeg.
vAn ALLe markTen Thuis
on tHe job Door: erik brouwer
22-23_onthejob.indd 22 17-10-16 14:04