PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016 19
De in samenwerking met omnipol georganiseerde conferentie trok L-
39-gebruikers uit oostenrijk, Tsjechië, bangladesh, estland, Georgië,
Hongarije, Litouwen, mozambique, nigeria, Slowakije, Thailand, Tunesië
en oeganda. In al deze landen vervult de L-39 Albatros (meer dan
3.000 gebouwd) nog steeds een militaire trainingsrol van betekenis.
Gemoderniseerd
De L-39nG werd in 2014 aangekondigd en voltooide op 14 september
2015 de eerste vlucht. vergeleken met de Albatros heeft de nG onder
meer een nieuwe romp en een 16,87 kn sterke Williams International
FJ44-4m FADeC turbofan. Daarmee moeten snelheden tot 420 kts (775
km/h) mogelijk worden bij een vliegbereik van 1.400 nm (2.590 km)
en een structurele belastinglimiet van +8/-4g. De fabrikant spreekt over
een klimsnelheid van 4.500 ft/min (23 m/sec). Daarnaast is sprake van
een geavanceerde cockpit met nvG-mogelijkheden, ‘zero-zero’ schiet-
stoelen en kan aan vijf ophangpunten 700-1.200 kg externe wapenlast
worden meegenomen.
externe ladinG
De L-39nG is 9,56 m lang, heeft nieuw ontworpen vleugels met een
spanwijdte van 12,03 m en kan worden uitgerust met lagedrukbanden
voor operaties vanaf onverhard terrein. Het toestel weegt leeg 3.100 kg
bij een maximaal startgewicht van 5.300 kg. vijf ophangpunten maken
het vervoer van externe lading en wapens mogelijk terwijl dankzij de ver-
nieuwde avionica aansluiting is gevonden bij de vierde en vijfde genera-
tie gevechtsvliegtuigen. om de luchtwaardigheid te garanderen en de
onderhoudskosten binnen de perken te houden, zal het motoronder-
houd plaatsvinden bij TAP blue. volgens de fabrikant zijn er onder de
huidige Albatrosgebruikers al meerdere serieuze gegadigden voor de
vernieuwde straaltrainer.
l-159
Aero vodochody gaat daarnaast de productielijn voor de L-159 eenmalig
heropenen om een tweezitter voor de luchtmacht van Irak te bouwen.
Irak bestelde in 2015 veertien van deze lichte aanvalsvliegtuigen waar-
onder twee tweezitters. Drie eenzitters en een tweezitter worden aan
de actieve vloot van de Tsjechische luchtmacht onttrokken, de overige
tien komen uit de handelsvoorraad van de fabrikant. De leveringen
moet in 2017 zijn voltooid. een deel van deze opgeslagen toestellen
werd in 2014 besteld door Draken International dat er 21 af gaat
nemen. Daarvan waren er drie geleverd, maar een tweezitter werd
tijdelijk teruggehaald om Irakese piloten en technici te kunnen trainen.
In de loop van 2016 ontvangt Draken nog vier L-159’s. Aero vodochody
zat lang met de vliegtuigen in haar maag omdat de Tsjechische
luchtmacht er ooit 72 bestelde, maar dit aantal is later terugbracht naar
24.
De Tsjechische vliegtuigproducent Aero Vodochody heeft medio september 2016 tijdens de allereerste
conferentie van de L-39-gebruikersgroep het prototype van de L-39NG voorgevlogen. Daarnaast werd
een tipje van de sluier gelicht rond de L-159-straaltrainer.
Aero voDoCHoDy l-39nG
ONTwikeLiNGeN Door: ruud vos – Foto’s: Aero vodochody /Jakub Fojtik
19_l39ng.indd 19 17-10-16 13:28