PILOOT EN VLIEGTUIG november 2016 17
Het origineel
De door professor Hugo Junkers be-
dachte F13 werd tussen 1919 en 1933
geproduceerd in de Junkersfabrieken in
Dassau. Het toestel vestigde op 13 sep-
tember 1919 een hoogterecord door
naar 6.750 m te klimmen. (Foto: collec-
tie Postma)
maakt reissnelheden tot 177 km/h mogelijk bij een vliegbereik van ruim
600 km.
om ook op asfalt te kunnen landen, is de replica voorzien van velgen af-
komstig van een north American T6 met een redline T6 conversion Kit
als remsysteem. Het landingsgestel en de schokdempers (met Faudi
olie/luchtdemping) zijn een aangepaste reproductie van die bij de grote-
re Junkers W34 gebruikt werden. van dat vliegtuig werd ook de trimtab
overgenomen. met het toestel mag uitsluitend onder zichtomstandighe-
den (vFr) gevlogen worden op maximaal 4.000 m.
trots
Hoewel 16 september 2016 als datum van de eerste vlucht is aangemerkt,
werd het toestel al een week eerder vliegend gespot boven Dübendorf, ooit
de belangrijkste luchthaven van Zürich. Dat mag echter de pret niet drukken.
Want na de landing was de piloot met meer dan 34 jaar vliegervaring niet
alleen trots, maar ook opgewonden: “mijn droom is uitgekomen. De Jun-
kers F13 is terug in de lucht en ik had het geluk de eerste officiële vlucht
mee te maken als bemanningslid. Wat wil een mens nog meer?”
Geheven champagneglazen na de landing.
P & W r-985 Wasp Junior stermotor.
Take-off na startaanloop van 200 m.
16-17-18_junkersf13.indd 17 17-10-16 13:27