Pagina 14 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2016

nieuws & info www.pilootenvliegtuig.nl
yAk-152
De nieuwe Yak-
152 turbotrainer
heeft 29 sep-
tember 2016
een eerste
vlucht voltooid
bij de Irkutsk-fa-
briek. Er zullen vier prototypes geleverd wor-
den, gevolgd door een mogelijke order voor
150 toestellen van dit type, waarna de serie-
productie in maart 2017 zal worden gestart.
De Yak-152 heeft een motor met een vermo-
gen van 500 pk, wordt 300-320 km/h snel en
krijgt een vliegbereik van 1.500 km op een
maximale vlieghoogte van 4.000 m. Yakovlev
ontving in 2014 een contract voor de ontwik-
keling van deze nieuwe Russische basistrainer
die een levensduur moet krijgen van minimaal
10.000 uur en 30.000 starts en landingen. De
Yak-152 krijgt SKS-94M2 schietstoelen en
moet eind 2017 in dienst komen en nieuwe
Russische piloten voorbereiden op het vliegen
met de Yak-130 straaltrainer. Er wordt momen-
teel nog getraind met de Yak-52 waarvan 399
geleverd zijn, maar nog minder dan 100 ope-
rationeel. n
people’S ViennAline
De Oostenrijkse regionale luchtvaartmaatschappij People’s Viennaline verbindt sinds 2 november
tweemaal per dag Altenrhein aan de Bodensee met Keulen/Bonn. Onderweg naar die stad wordt
na acht minuten een tussenstop gemaakt in Friedrichshafen. Daarna duurt de vlucht naar Keulen
nog 55 minuten. Met een afstand van 21 km is de nieuwe route de kortste luchtverbinding die
met een straalverkeersvliegtuig wordt gevlogen. De luchtverbinding zal worden onderhouden met
een bij Denim Air ACMI geleasete Embraer ERJ145 die plaats biedt aan vijftig passagiers. De in
2011 opgerichte luchtvaartmaatschappij is onderdeel van de People’s Air Group die ook de lucht-
haven van Altenrhein in eigendom heeft. n
piAGGio AeroSpACe
Bij Piaggio Aerospace wordt binnenkort de eer-
ste Avanti EVO afgeleverd die in de nieuwe fa-
briek in Villanova d’Albenga is gebouwd. De
Italiaanse fabrikant besloot de productie te ver-
plaatsen van Genua naar de ongeveer 80 km
verderop gelegen internationale luchthaven
Clemente Panero. De fabriek werd al in januari
2016 geopend, maar kampte met de nodige
problemen op de eindassemblagelijn. Er wordt
naast drie andere Evo’s ook de laatste hand
gelegd aan een nieuw prototype van de onbe-
mande P.1HH HammerHead nadat het eerste
prototype op 1 juni 2016 verongelukte. In de
fabrieken in Genua werden tot op heden 220
P180 Avanti’s gebouwd en afgeleverd. De Itali-
aanse vliegtuigbouwer is eigendom van de
Mubadala Development Company uit Abu
Dhabi. n
pACifiC AeroSpACe
Pacific Aerospace gaat een nieuwe Chinese as-
semblagelijn voor de P-750 XSTOL turboprops
openen. Dit is mogelijk dankzij een joint ven-
ture met Beijing Automotive. Gezamenlijk zul-
len ze onder de naam Beijing Automotive
Aerospace Technology een nieuw onderko-
men openen in Ghangzhou. De fabrikant
hoopt hierdoor beter in te kunnen spelen op
de Chinese marktvraag. In Nieuw-Zeeland sa-
mengestelde kits zullen daarbij in China wor-
den geassembleerd. Vanaf oktober 2016 wor-
den alle nieuwe P-750’s af fabriek uitgerust
met een Garmin G600 cockpit. Het multifunc-
tionele toestel heeft Short Take Off Landing
(STOL) capaciteiten en vliegt al na een startrol
van minder van 250 m. Dankzij de Pratt &
Whitney Canada PT6A-34 turboprop zijn kruis-
snelheden mogelijk tot 170 kts (315 km/h) bij
een vliegbereik van 1.180 nm (2.190 km). In
juni 2016 nam de Poolse Paraclub uit Poznan
een nieuwe P-750 in ontvangst. De aankoop
van het toestel was mogelijk door een financi-
ele bijdrage van de clubleden. Er zijn sinds
2005 door Pacific 110 P-750’s afgeleverd. n
MitSubiShi MrJ90
Mitsubishi Aircraft heeft een derde MRJ90 toe-
gevoegd aan de vliegende testvloot. FTA-3 (de
JA24MJ) voltooide op 25 september de eerste
vlucht. Gelijktijdig maakte de fabrikant bekend
dat de 8.300 km lange ferryvlucht van FTA-1
van Nagoya Airfield naar Grant County Interna-
tional Airport 13:08 uur in beslag nam. Daar
landde het toestel op 29 september 2016.
FTA-1 zal zowel vanaf Grant County als vanaf
Moses Lake gaan vliegen in de aanloop naar
de certificatie. n
14 PILOOT EN VLIEGTUIG NOVEMBER 2016
kb SAt Sr-10
Modern Aviation Technologies (KB SAT) gaat
de nieuwe SR-10 in 2017 in productie nemen
na mogelijk een initiële order voor twintig toe-
stellen door het ministerie van Defensie van
de Russische Federatie. De eenmotorige straal-
trainer vloog op 25 december 2015 voor het
eerst en is opgebouwd uit composietmateria-
len. Het volledig op kunstvluchten voorbereide
(+10/-8 g) toestel heeft een lengte van 9,59
m en een spanwijdte van 8,40 m bij een
hoogte van 3,55 m. De vleugels hebben een
negatieve pijlstand van 10 graden. De aandrij-
ving wordt verzorgd door een 16,87 kN sterke
Ivchenko AI-25V turbofan. Daarmee zijn klim-
snelheden mogelijk tot 60 m/s. Er worden
kruissnelheden voorzien tot 281 kts (520
km/h) bij een maximale snelheid van 486 kts
(900 km/h). De SR-10 krijgt een vliegbereik
van 810 nm (1.500 km) op maximaal 6.000
m hoogte. Voor het toestel wordt een MTOW
opgegeven van 2.400 kg. KB SAT positioneert
de trainer tussen de intermediate Yak-130 en
advanced Yak-152 jettrainers en toonde een
mock-up van het toestel tijdens de Russische
MAKS salons van 2007 en 2009. In 2014 se-
lecteerde de Russische luchtmacht de Yak-152
als geavanceerde trainer. n
08-15_Nieuwspaginas.indd 14 17-10-16 16:41