PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014 55
tHuis
‘The Pipistrel has landed’ sms’en we naar de collega’s in Slovenië. na-
derhand hoorden we dat ze onze progressie op internet aan het tracken
waren via Flightradar 24 dankzij de ingebo...
tHuis
‘The Pipistrel has landed’ sms’en we naar de collega’s in Slovenië. na-
derhand hoorden we dat ze onze progressie op internet aan het tracken
waren via Flightradar 24 dankzij de ingebouwde mode S transponder.
jan-jaap Ferweda verwelkomt ons. In zijn haast uit brussel te komen is
hij de overijse Soniën-schuimwijn vergeten. Geeft niets, dat doen we
wel dubbelop wanneer de Alpha Trainer binnenkort is overgevlogen. We
maken nog wat foto’s en zetten de PH-4l8 in haar eentje in haar nieu-
we onderkomen. We drinken een biertje in de bar in de hangaar en we
kijken de Garmin nog eens na: 1.200 km in 5:50 uur. Dit inclusief de
omwegen die we rond münchen en Antwerpen moesten maken. Zon-
der die omwegen hadden we de 1.105 km in 5:15 uur kunnen over-
bruggen. We hadden een gemiddelde true airspeed van 135 kts (245
km/h) met gemiddelde groundspeed rond de 120 kts (217 km/h). met
een Cessna 172 zouden we er onder dezelfde omstandigheden toch
1:15 uur langer over hebben gedaan! De Alpha Trainer komt binnenkort.
eens zien of zij de vlucht van de virus SW kan evenaren! report to fol-
low.
Thuis op de nieuwe homebase eHmZ.
De trip was te volgen dankzij de transponder. overzichtelijk panel. Strak afgewerkte details.