46 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014
STATuSrEpOrT Door: ruud vos – Foto’s: Airbus
Airbus A320nEo in hEt kort
Bemanning 2
Aantal passagiers 150-189
Motoren 2 x CFMI LEAp-X of
p&W purepower pW1100G, max 156 kN
Lengte 37,57 m
Spanwijdte 35,8 m
Hoogte 11,76 m
Cabinelengte 27,51 m
Cabinebreedte 3,7 m
Max. startgewicht 79.000 kg
Max. landinggewicht 67.400 kg
Brandstofvoorraad 26.730 l
Kruissnelheid M 0.78 (828 km/h)
Vliegbereik 3.700 nm (6.850 km)
nieuw ontworpen, grotere bagagebakken. ‘Space-Flex’-toiletten met efficiëntere galley-inrichting. Sharklets lossen de wingtip-fences af.
cErtificAtiE
Het certificatietraject zal worden gevlogen met acht vliegtuigen: vier
A320neo’s, twee A319neo-varianten en evenveel A321’s. Daarbij zal de
ene helft van de vliegtuigen met Pratt & Whitney PW1100G geared tur-
bofans worden uitgerust en de andere helft met Leap-1A motoren van
CFm-International die begin 2015 beschikbaar komen.
bijzonder is dat tijdens de testfase de acht vliegtuigen worden ingezet
als maakten ze onderdeel uit van een kleine luchtvaartmaatschappij.
Daardoor hoopt Airbus al in een vroeg stadium inzicht te krijgen in zaken
als line- en periodiek onderhoud en de aanlevertijd van reserveonderde-
len.
Gemikt wordt op een afronding van het traject na 2.800 uur vliegen
waarbij het kwartet A320neo’s ongeveer 1.600 uur voor zijn rekening
gaat nemen. uiteindelijk moeten de PW-aangedreven toestellen eind
2015 op de markt komen en de CFm-varianten midden 2016.
op het moment van de eerste vlucht hadden zestig klanten 3.257 vaste
bestellingen geplaatst, goed voor een marktaandeel van zestig procent
in het segment van de toestellen met een enkel gangpad.
mSn6101 gezien vanuit de ‘chase plane’.
missie geslaagd voor beide testpiloten Philippe Pellerin (links) en etienne miche De malleray
(rechts)! middenachter zit test flight engineer Jean-Paul Lambert.
44-47_a320neo.indd 46 21-10-14 11:30