Pagina 37 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014 37
Tijdens de Tweede Wereldoorlog concentreerde Groot-brittan-
nië zich op de bouw van gevechtsvliegtuigen. Daarom moest
na 1945 de civiele luchtvaartindustrie opnieuw worden opge-
bouwd. Dat viel echter niet mee omdat de verenigde Staten al
in de jaren dertig geavanceerde verkeersvliegtuigen zoals de
Douglas DC-3 en Lockheed electra hadden ontwikkeld. met
regionale vliegtuigen hadden de britten het meeste succes,
hoewel de gebouwde aantallen vliegtuigen niet altijd indruk-
wekkend waren.
een opmerkelijk voorbeeld is de De Havilland DH.114 Heron,
een 19-zits toestel met liefst vier motoren. ook bijzonder: oor-
spronkelijk was het toestel voorzien van een vast onderstel. er
werden er 150 van gebouwd die werden geëxporteerd naar
zo’n dertig landen. De digitale Heron voor microsoft Flight Si-
mulator X, ontwikkeld door Flight replicas, is beschikbaar in
uitvoeringen met zowel een vast als intrekbaar onderstel. on-
danks de vier motoren is de kruissnelheid op zeeniveau nog
geen 270 km/uur. De kruissnelheid neemt bovendien af tot
ruim 200 km/uur op 2.500 m hoogte, omdat de Gipsy
Queen 30-motoren geen aanjagers hebben. De vier motoren
geven dus geen indrukwekkende prestaties, maar daar staat
wel een landingssnelheid van slechts 130 km/uur tegenover.
Kortom, een niet alledaags vliegtuig, en daarom de moeite
waard om te ervaren in FSX.
Tijdens de start valt de matige acceleratie op, opnieuw een te-
ken dat vier motoren niet altijd leiden tot grote prestaties. Als
de kleppen worden ingetrokken ‘zakt het vliegtuig door’ en is
fors bijtrimmen nodig. Dat lijkt mij realistisch. De Heron is uit-
zonderlijk stabiel. Als hij is uitgetrimd, blijft de snelheid bij be-
wegingen van de gashandle vrijwel constant en dus kan met
het vermogen de klimsnelheid prima worden geregeld. bij een
overtrek zakt de neus nauwelijks onder de horizon. De rolsnel-
heid is minder dan ik zou verwachten, wellicht door het ge-
wicht en dus de traagheid van de vier motoren. Het vliegtuig is
gemakkelijk recht voor de baan te brengen, mede door de ge-
ringe landingssnelheid, en als vlak boven de baan iets vermo-
gen wordt gegeven, is afvangen nauwelijks nodig. In bochten
is flink wat voetenstuur nodig, zoals is te verwachten bij een
relatief langzaam vliegtuig. Kortom: de Heron is een goedig
vliegtuig dat – althans in de simulator – de indruk wekt te kun-
nen worden gevlogen door piloten met relatief weinig ervaring,
en geschikt is voor regionale routes, zolang er maar niet snel
geklommen hoeft te worden.
Het uiterlijk van de Heron is mooi maar niet uitzonderlijk, net
zoals de cockpit. er is voldoende detail, maar de textuur ziet er
een beetje ‘vlak’ uit, zonder oneffenheden of tekenen van ge-
bruik. Het uitzicht uit de cockpit is prima. De cockpit ademt
een knusse sfeer, en ik kan me goed voorstellen dat het een
genoegen moet zijn geweest om als piloot met de Heron
luchtdiensten te onderhouden tussen bijvoorbeeld het eiland
Jersey en het britse vasteland; destijds de taak van enkele van
de beschikbare Herons. een aanrader voor liefhebbers van
britse naoorlogse verkeersvliegtuigen. meer informatie op:
https://www.flight-replicas.com/DH114_Home.htm.
Just Flight DC-8 series 50-70
In Piloot en vliegtuig van januari 2014 besprak ik de DC-8 Se-
ries 10-40 van Just Flight. Hieraan zijn onlangs de series 50-70
toegevoegd. KLm heeft diverse uitvoeringen van de DC-8 in
gebruik gehad. meer informatie op: https://www.justflight.com/
product/dc8-jetliner-series-50-to-70.
InTerneTTIP vAn De mAAnD:
https://WWW.PCAvIATor.Com/STore/ProDuCT.
PHP?ProDuCTID=20065
simulator Door: Hans Heerkens
De havillanD Dh.114 heron van Flight repliCas
het uiterlijk
van de
heron is niet
uitzonderlijk
Het uiterlijk is mooi maar enigszins ‘vlak’.
De cockpit is eerder knus dan krap.
De uitvoering met vast onderstel.
37_simulator.indd 37 21-10-14 11:29