PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014 29
wat oudere miG’s ‘outclassed’ door de veel modernere F-16’s. nacht-
missies worden ook getraind, maar minder dan overdag omdat daartoe
het schema moet worden aangepast. bovendien dienen de piloten na-
dien weer in hun normale dag-ritme te komen. Getraind wordt het ech-
ter zeker, afwisselend door ‘volkel’ en ‘Leeuwarden’. Crewchief rob zegt
dat er een ‘behoorlijk gezonde rivaliteit’ heerst, wat de sfeer positief be-
invloedt en daarmee het niveau hoog houdt. Juist de nachtmissies zijn
een uitdaging voor de nederlanders.
ook ‘CAS’ (Close Air Support) laat een goede samenwerking zien. Wel is
sprake van enige afhankelijkheid van de planning van de Polen, wat
soms wat extra aanpassing vergt. Tijdens CAS worden ook targeting
pods meegenomen. er wordt in een om-en-om-patroon met de Polen
gevlogen. De F-16’s zijn dus ook wel eens samen in de lucht. De miG-
29’s zijn beduidend ‘minder digitaal’ en derhalve eerder de lucht in om-
dat zij minder checks hebben af te werken.
voor de ‘Gereedstelling’, het klaarmaken voor en tussen de vluchten, is
alles aanwezig. QrA-piloten en crewchiefs van dienst hebben een on-
derkomen vlakbij de vliegtuigen. Het overige personeel verblijft in hotels
vlakbij de basis – afhankelijk van de noodzaak wordt een afstandrestrictie
opgelegd. De opzet en inrichting van de verbindingen op de basis heb-
ben weliswaar tijd gekost, maar waren bijtijds klaar zodat de start van de
missie geen vertraging kende.
huidige tAAK
Logistiek gezien is het belangrijk om op de basis zicht te hebben op het
platform. Transport over de weg is goed mogelijk en redelijk dichtbij.
veel containers zijn dan ook als wegtransport naar malbork vervoerd. Het
nederlandse kamp beschikt over een mSK (mobiele Satelliet Keuken)
met eigen (vliegtuig)magnetronmaaltijden. Hoewel minder sfeervol dan
in een driesterrenrestaurant is daar eigenlijk niets mis mee!
De missie zal nog enige tijd duren. Toch ontstond enige spanning toen
bekend werd dat nederland mee zou gaan doen in het bestrijden van
IS. Daardoor realiseerde het in Polen aanwezige KLu-personeel zich dat
ze over enige tijd ook echt bommen gaan gooien. vooralsnog ligt de fo-
cus op de air policing missie en het beschermen van de buitengrenzen
van het nAvo-gebied.
Tweezits Fulcrum. De piloten hebben beperkt zicht vanuit de cockpit.
Poolse piloten vliegen in ‘basic outft’.oost-West ‘trainingconfrontatie’. Deze piloot lijkt zich niet zomaar gewonnen te geven.
Trainingsraket voor de miG-29.
26-29_kluf-1639.indd 29 21-10-14 11:03