PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014 27
is QrA, en dat betekent dat boordkanonnen geladen zijn en alle hard-
points gevuld.
De KLu had op het moment van het interview nog geen QrA-contact
gehad met de russen. maar dat contact is er wel degelijk met de bond-
genoten boven de baltische staten gemiddeld zo’n een keer per week.
Hierbij verschijnen russische vliegtuigen onaangekondigd en op de ver-
keerde plekken. Daarbij wordt het baltische luchtruim geregeld in een
soort kat-en-muisspel geschonden. De QrA-nAvo-vliegtuigen worden
bij zo’n nadering altijd gescrambled om zo snel mogelijk hun onder-
scheppingstaak uit te voeren. De russen worden nauwlettend in de ga-
ten gehouden en begeleid na zo’n onderschepping. Ze weten dus dat
het geen spelletje is.
eRvARing
nederland heeft in de achterliggende jaren ervaring opgebouwd in het
onderscheppen van bear-vluchten die op bevel van Poetin een aantal ja-
ren geleden hervat werden. Het onderscheppen van ‘bears’ vindt veelal
boven de noordzee plaats. boven de baltische staten is het scenario an-
ders: bergen, groen, boven land, steden en dorpen. Dat geeft een heel
ander beeld: zij die ‘beneden wonen’ zijn zichtbaar en daarvoor dragen
de nAvo-lidstaten gezamenlijk verantwoordelijkheid. De piloten reage-
ren zoals ze getraind zijn en volgens de rules of engagement (roe). er
wordt zeer professioneel gehandeld en er ontstaan geen stresssituaties,
hooguit het gevoel ‘dat het nu in het echt is’, en dat je in de praktijk kunt
brengen waar je al die tijd voor bent opgeleid, dus om ermee om te
kunnen gaan en de juiste beslissingen te nemen.
AWAcs
naderende russische vliegtuigen worden opgemerkt door AWACS-vlieg-
tuigen. Deze vliegen zoveel mogelijk ‘links’ in de scene, dus niet te dicht
bij de grens van oost-Polen, en verder ook boven de oostzee. voor het
bijtanken van de AWACS-toestellen wordt een nederlandse KDC-10 in-
KLu vier maanden paraat tijdens ‘bAP’ (Foto: DmC) QrA F-16’s op alert status, twee actief en een als reserve. Hondenbewaking gaat ook mee.
Laatste checks voor vertrek. De piloot (links) en de groundcrew lopen alles nogmaals na.
Twee Poolse mig-29 Fulcrums op QrA-status. miG-29 keert terug van een missie.
26-29_kluf-1639.indd 27 21-10-14 11:02