Pagina 23 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2014

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2014 23
een klas bestaat gemiddeld uit vijftien man. met nadruk op man. “Als er
twee vrouwen tussen zitten, is dat veel, dat zou best wat meer kunnen
zijn.” De leeftijd van de studenten varieert ruwweg tussen 17 en 26 jaar,
weet Gerritsen: “voor sommigen is het een eerste stap, anderen hebben
al veel meer levenservaring. Dat geeft soms uitdagingen, maar ook mo-
gelijkheden voor onderlinge vorming.”
Vloot
een belangrijk onderdeel van de opleiding – het CPL en instrumentvlie-
gen – vindt plaats in Arizona, waar Gerritsen dan ook vaak te vinden is.
De opleiding wordt er verzorgd door dezelfde organisatie als de Lufthan-
sa Flight Academy. “We werken nog niet zo lang samen, maar er zijn
veel overeenkomsten wat betreft het verwachtingspatroon, de bedrijfs-
cultuur en de manier van werken. Deze nieuwe samenwerking bevalt
ons tot op heden uitstekend.”
In Arizona doorlopen de studenten het traject op de beechcraft bonan-
za, een deftige complex plane met een krachtige motor en een intrek-
baar landingsgestel. Terug in Groningen wordt de opleiding afgemaakt
op de beechcraft baron. een groot gevaarte, met twee zware dorstige
zescilindermotoren.
Gerritsen: “We zijn aan het kijken naar een geschikte vervanger voor de
barons, die ons jarenlang perfect hebben gediend.” De toestellen zullen
hoe dan ook worden voorzien van een moderne glass cockpit. Daar
heeft Gerritsen nog wel wat kanttekeningen bij: “Glass maakt het, zeker
voor leerlingen, niet altijd makkelijker. misschien in het begin zelfs wel
moeilijker. Allerlei functies zitten opeens verborgen achter een interface
waar je wegwijs in moet worden. We zoeken daarom naar een moderne
oplossing die het leerproces niet vertraagd, maar tegelijkertijd beter aan-
sluit op de beroepspraktijk van vandaag. We kijken daarbij ook naar mo-
derne krachtbronnen, zoals bijvoorbeeld dieselmotoren. De bediening
van die motoren heeft ook meer overeenkomsten met krachtbronnen
waar studenten straks bij KLm mee te maken krijgen.” Waar de uiteinde-
lijke keus op valt, is vooralsnog dus niet beslist.
Boeing 737
Gerritsen volgde zijn opleiding bij de vliegschool van rob van den Sig-
tenhorst op vliegveld Teuge. Daar maakte hij al duidelijk de keuze om
zich volledig te wijden aan het vak van Flight Instructor. Zo behaalde hij
niet meteen zoals zijn meeste klasgenoten een multi-engine rating om
op meermotorige toestellen te vliegen, maar deed dat later. Wél haalde
hij zo snel mogelijk zijn instructeurpapieren. De vliegschool was toen in-
middels overgenomen en omgedoopt tot Stella Aviation Academy (het
tegenwoordige Stella Aviation International, red).
Gerritsen gaf enkele jaren instructie bij deze opleiding, waarna hij de
overstap maakte naar de ‘hofleverancier’ van de KLm. Al na enkele
maanden kwam bij de KLS de functie vrij van Chief Flight Instructor,
en na een sollicitatieprocedure kreeg Gerritsen deze functie. Later volgde
de functie van Head of Training die hij nu ruim twee jaar bekleedt.
“Instrueren bleef mijn passie, maar ik stond toen wel open voor uitda-
gingen daarnaast”, aldus Gerritsen. Inmiddels heeft hij ook de type ra-
ting voor de boeing 737, omdat deze onderdeel uitmaakt van de op-
leiding bij de KLS. “Hoewel ik dit type niet actief vlieg, vind ik dat als
liefhebber natuurlijk wel heel erg leuk,” geeft Gerritsen met een knipoog
toe.
mark gerritSen
Vliegt Beechcraft Baron bij de
KLM Luchtvaart School
geboren 9 oktober 1981
opleiding CPL, ME, IR + FI bij Rob
van den Sigtenhorst
22-23_onthejob.indd 23 21-10-14 11:01