PILOOT EN VLIEGTUIG november 2013 55
De huidige 2.5 wordt gezien als een
vliegend prototype van de derde generatie.
Het vliegtuig dient als wegbereider voor de
AeroMobil 3.0 die in productie zal worden
genomen. Dat toestel worden de prestaties
van een sportwagen toegedicht en de vliegei-
genschappen van een ultralight. Want de leeg
450 kg wegende AeroMobil 2.5 is uitgerust
met een 100 pk sterke Rotax 912 viercilinder
waarmee in de lucht een topsnelheid moge-
lijk is van 124 mph (200 km/h). Op de weg
houdt de snelheidsmeter het voor gezien bij
100 mph (160 km/h). Met een uurverbruik
van vijftien liter autobenzine ligt het vliegbereik
rond de 430 nm (700 km).
Nu Klein bewezen heeft dat zijn AeroMobil
daadwerkelijk kan vliegen, worden alle tijd en
energie gestopt in het verfijnen en verfraaien
van het concept. Dat wordt over niet al te lange
tijd als AeroMobiel 3.0 gepresenteerd.
Vliegen volgens Štefan Klein
door: ruud vos – Foto’s: Aeromobil
Bij de AeroMobil 3.0 worden de designpuntjes op de i gezet.
Štefan Klein
Ontwerper Štefan Klein kun je gerust letterlijk bevlogen noemen. Want de in-
genieur weet waarover hij het heeft met meer dan 1.200 uur motorvliegen in
zijn logboek en bijna 8.000 uur achter de knuppel van een zwever. Bovendien
weet hij het nodige van ontwerpen en design, wat goed te zien is in de Aero-
Mobil.
Klein studeerde in 1983 af aan de Slovak University of Technology en vervulde
nadien onder meer functies als afdelingshoofd op de Academy of fine Arts and
Design (AFAD) waar hij projecten uitvoerde in opdracht van Audi, Volkswagen
en BMW.
Kleins project is mogelijk dankzij de financiële ondersteuning van een andere
visionair, Juraj Vuculik. Vuculik verdiende niet alleen z’n geld in de Centraal-
Europese media en advertentiewereld, maar maakte daarin ook naam, getuige
campagneopdrachten uit meer dan dertig landen. Bovendien houdt hij van
nieuwe uitdagingen en deinst daarbij niet terug voor op het eerste gezicht ri-
sicovolle projecten. Daarom richtte hij samen met Klein in 2010 AeroMobil op
waarbij de ingenieur de concepten realiseert en de ondernemer de fondsen
genereert.
54-55-56_vliegendeauto.indd 55 14-10-13 16:08