42 PILOOT EN VLIEGTUIG november 2013
Jacobs, een echte Limburger in hart en nie-
ren, werkte vanaf zijn zestiende in (waar an-
ders?) de kolenmijnen. Later wierp hij zich op
het verkopen van zwembaden aan particulie-
ren. Doordat hij vanwege een auto-ongeval bij-
na twee jaar moest revalideren, ging hij zich
bezig houden met het bouwen van (vliegen-
de) vliegtuigmodellen: hoe groter, hoe mooier.
Toen vrouw Thea op een dag de opmer-
king maakte dat hij er nu maar eens eentje
moest bouwen waar zij met z’n tweeën in
konden vliegen, veranderde er het een en
ander. Jacobs startte met de bouw van zijn
eerste ‘echte’ vliegtuig: een Pottier 180S. Han-
dig als hij was, toverde hij een berg aluminium
plaatwerk om tot een vliegwaardig vliegtuig.
Zijn vliegbewijs behaalde hij met een tussen-
tijds aangeschafte Piper PA-18.
Genk-Zwartberg
Jacobs was niet alleen handig, hij kon ook
moeilijk stilzitten. Na de Pottier werden een
Cri-Cri, Pottier 220, Slepcev Storch, Rotorway
Exec, Renegade Spirit, BD-5, Spacek en een
Titan Mustang gebouwd, altijd met hulp van
zijn vrouw Thea. Ook schafte hij zich een
Speed Canard en twee autogyro’s aan: een
Rotortech en een Calidus. In de jaren negentig
van de vorige eeuw verhuisde het echtpaar
van Nederlands naar Belgisch Limburg, waar
hij aan huis een werkplaats had. Zijn vloot ver-
huisde naar het vliegveld Genk-Zwartberg.
Cri-Cri
Innovaties waren Jacobs niet vreemd. Zo haal-
de hij de hydrauliek voor het onderstel van
zijn Mustang van een oud hospitaalbed, en
bij de Cri-Cri verving hij de conventionele
zuigermotortjes door elektrische exemplaren.
Bij vliegproeven met dit laatste toestel, op
het Franse vliegveld Marville, ging het mis:
bij een high speed taxirun sloeg het toestel
over de kop. Toon overleefde het ongeval
niet.
Zij die hem gekend hebben, zullen zich
hem herinneren als een aimabel man, altijd in
voor een praatje, verhaal of anekdote. We zul-
len hem missen, in de luchtvaartwereld en
ook daarbuiten.
Hij was de bekendste amateur-
vliegtuigbouwer van Nederland en
België. Frequent bezoeker van vele
fly-ins en andere luchtvaartevene-
menten met een van zijn dertien
(!) vliegtuigen, en vrijwel altijd ver-
gezeld van zijn vrouw Thea. Toon
Jacobs overleed op 21 september
2013 als gevolg van een ongeval
met zijn Cri-Cri. Hij werd 71 jaar.
Toon Jacobs (1942-2013)
door: Henk duivenvoorden
in memoriam
(Foto GbC)Zomer 2013: het echtpaar Jacobs vertrekt met de Pottier 220 vanaf Schaffen-Diest.
42_riptoonjacobs.indd 42 14-10-13 16:05