Pagina 33 van: Piloot en Vliegtuig Editie 11-2013

PILOOT EN VLIEGTUIG november 2013 33
blijft het leeggewicht van het vliegtuig (inclusief
ballistische reddingsparachute) beperkt tot 290,7
kg. Soortgelijke vliegtuigen van kunststof wegen
ongeveer evenveel, maar zijn veel duurder. Met
een prijskaartje van 55.000 euro kost de SILA
450 slechts de helft van wat je voor een Cessna
Skycatcher moet neertellen! Ook de operati-
onele kosten, geschat op 20 euro/uur, liggen
beduidend lager dan die van andere modellen
(gemiddeld 50 euro/uur), overwegend omwille
van de lagere afschrijvingskosten.
Export
Dankzij deze goede cijfers en de goedkeuring
volgens JAR-normen doet de 450 C het goed op
de exportmarkt. In Duitsland werden reeds 27
exemplaren verkocht (en de eerste geleverd)
voor gebruik door vliegclubs. Ook in Italië, Bulga-
rije, Slovenië, Kroatië en Polen werden reeds
exemplaren besteld. Ondanks de uitstekende ei-
genschappen van de 450 C ligt ‘Made in Serbia’
niet zo goed bij potentiële klanten. Die denken
nog teveel terug aan de Joegoslavische oorlog.
Bovendien heeft Servië geen recente geschiede-
nis op het gebied van vliegtuigbouw. Dit gebrek
aan ‘bewezen ervaring’, gecombineerd met een
algemeen wantrouwen ten opzichte van nieuwe
fabrikanten van microlights, is een handicap die
Aero East Europe moet overwinnen. Klanten zijn
bijvoorbeeld nog niet geneigd bij bestelling van
een 450 C een groot voorschot te betalen en
verkiezen af te rekenen bij levering. Daarom
moet de fabrikant vaak werken met bankgaran-
ties (zowel voor klanten, maar ook naar eigen le-
veranciers toe). Het feit dat Aero East Europe re-
cent de ‘Investment of the Year’-prijs kreeg van
eKapija (een Servische vereniging van bedrijfslei-
ders) zorgt alleszins wel voor goodwill bij de lo-
kale banken.
door: Jozef mols
SILA 750 MT
Inmiddels heeft Aero East Europe een tweede model gelanceerd. Het gaat
om een vliegtuig dat iets groter is dan de 450 waarvan het is afgeleid, maar
dat veel meer vermogen onder de motorkap heeft. De 750 MT is een driezit-
ter, aangedreven door een Lycoming O-320 van 160 pk, in combinatie met
een Woodcomp 3BI VPP-propeller. De 750 MT is een echt STOL-vliegtuig dat
eigenlijk bedoeld is voor MEDEVAC-vluchten. Aero East Europe berekende dat
de 750 MT – met een startaanloop van slechts 50 meter – in veel gevallen duur-
dere helikopters kan vervangen bij het evacueren van gewonden uit moeilijk
begaanbare gebieden. Een landing op een onverharde baan, een autoweg of
zelfs een alpenweide is voor de 750 MT geen enkel probleem. In de romp is
aan de rechterzijde een grote deur voorzien, wat het inladen van een brancard
vergemakkelijkt. Aan de rechterzijde zijn daarom de stoelen verwijderd (wan-
neer geen patiënt vervoerd wordt, kan de achterste stoel aan de rechterzijde
wel worden neergeklapt, zodat een driezitter ontstaat). Een verpleegkundige
neemt aan de linkerzijde plaats, achter de piloot. Hij beschikt over onder meer
een defibrilator, zuurstof en een ‘drip’-installatie. De 750 MT kost, volledig
uitgerust met glass cockpit, automatische piloot en standaard medische uit-
rusting, 150.000 euro wat gezien de inzetmogelijkheden van het model een
peulenschil is. Net als de 450 C beantwoordt de 750 MT aan alle Europese
veiligheidsnormen.
SILA 750 MT in het kort
Aantal plaatsen 3
Motor Lycoming O-320 160 pk
Spanwijdte 10 m
Lengte 6,6 m
Hoogte cabine 1,26 m
Brandstof 2 x 45 l
Leeggewicht 370 kg
MTOW 750 kg
Vne 228 km/h
Max. snelheid 198 km/h
Kruissnelheid bij 75% vermogen 180 km/h
Klimvermogen 6 m/sec
Vliegbereik 770 km
Plafond 4.800 m
Startaanloop 45 m
Landingsrol 50 m
Prijs € 150.000
De multifunctionele 750 MT is een driezitter, met Lycoming O-320-motor van 160 pk.
SILA 450 C in het kort
Aantal plaatsen 2
Motor Rotax 912/914
Spanwijdte 9,4 m
Lengte 6,6 m
Hoogte cabine 1,15 m
Breedte cabine 1,22 m
Brandstof 2 x 45 l
Leeggewicht 290,7 kg
Vne 235 km/h
Max. snelheid 220 km/h
Kruissnelheid 75% vermogen 190 km/h
Overtreksnelheid Vso 60 km/h
Klimsnelheid 5,6 m/sec
Vliegbereik 1.080 km
Startaanloop 50 m
Landingsrol 80 m
Prijs € 55.000
Internet www.aeroeast.net
E-mail svetlana.aeroeast@gmail.com
32-33_aeroeastsila.indd 33 14-10-13 16:03