Pagina 60 van: Piloot en Vliegtuig Editie 10-2023

60 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023
In een gezellig Brabants café laat Algera trots een foto van
zijn MG sportwagen zien. Dat is nu zijn passie. Al verdwijnt
de interesse voor de luchtvaart nooit. En dat zat er al vroeg
in. “Ik ben geboren in Drenthe, Hoogeveen. Een week na
mijn geboorte ben ik met mijn ouders verhuisd naar Em
men. Pa was marechaussee. Dat is in de oorlog overgegaan
naar korps Rijkspolitie. Hij was op dat moment agent in
Hoogeveen. In Emmen heb ik heel mijn jeugd doorgebracht.
Vlak voor mijn twintigste ben ik gaan studeren aan de KMA
in Breda, vliegtuigbouwkunde.” Wijzend naar zijn bril: “Hier
kon je niet mee vliegen in die tijd. Ik had wel aspiratie om te
gaan vliegen. Al vroeg op de lagere school was ik vliegidioot.
Voor mijn veertiende verjaardag had ik van mijn ouders het
blad Cockpit van Hugo Hooftman gekregen. In een van die
bladen had Hooftman een prijsvraag staan. Ik ben ervoor
gaan zitten, heb het ingediend. En verrek, een paar weken la
ter was ik de winnaar. De prijs was een vlucht in een Super
freighter. Dat was mijn luchtdoop.”
KLEIN KERELTJE
“Uiteindelijk heb ik vijf jaar studie gedaan aan de KMA en
ben ik afgestudeerd bij een Delfts hoogleraar, een Schot. Die
man kon college geven joh. Dat vergeet ik nooit meer. Een
klein kereltje met een gezet postuur en hij had altijd een pijp
in zijn mik. En als hij lesgaf, dan wandelde die pijp van links
naar rechts. Dat was fascinerend om te zien. Het leidde al
leen wel erg af”, lacht Algera enthousiast. Er volgde een lange
carrière als (technisch) officier bij de Koninklijke Luchtmacht.
Ook al zat Algera aan de technische kant, hij mocht ook wel
eens meevliegen. “Als je met de Alouette naar een nietvlieg
veld ging, een grasveld ofzo, dan moest er een BWK (boord
werktuigkundige, red.) mee. Binnen de Luchtmacht had ik
officieel een BWKbevoegdheid. Ik ben meerdere keren inge
deeld bij oefeningen in Duitsland.”
GESNEUVELD
De luchtvaartliefhebbers die airshows afstruinen, zal Algera’s
stem bekend voorkomen. Hij heeft namelijk veertig jaar aan
ervaring in het becommentariëren van vliegshows. Eén anek
dote staat hem nog helder bij. “Ik praatte de Market Garden
Memorial airshow van Groesbeek aan elkaar en op een ge
geven moment komt er een Rode Kruisvrouw de cabine
binnen waar ik in zat. Aan haar zijde een oud mannetje, een
veteraan met veel speldjes op zijn revers. Hij wilde iets vra
gen aan mij. Ik was nog even bezig met mijn praatje, maar
na afloop sprak ik hem. Hij vertelde dat daar in de verte, daar
bij die eikenbomen, zijn ‘buddy’ tijdens de oorlog was ge
sneuveld. De man werd toen emotioneel en begon te hui
len. Zijn buddy was daar ook aanwezig, was hem door ie
mand verteld! Eenmaal bijgekomen vroeg hij of ik diens
naam kon omroepen. Ik heb geen moment getwijfeld en
pakte de microfoon. Ik heb ze toen een soort van bij elkaar
gebracht en de Rode Kruisvrouw kwam mij daarvoor later
nog bedanken.”
DE VETERAAN Door: Saskia Roelofsvan Velsen
VAN COMMENTAAR VOORZIEN
‘Al vroeg
was ik
vliegidioot’
De naam van de volgende veteraan zegt vast
wel iets. En wellicht komt zijn stem u ook
bekend voor. Een man die met name aan de
kant van de techniek binnen de luchtvaart
heeft gestaan en veel airshows heeft becom-
mentarieerd. Jarenlang actief zweefvlieger is
geweest en een parachutistenbrevet haalde.
Hij gaf ook meerdere boeken uit. Nu verruilt
hij de luchtvaart voor de autosport waarvoor
hij ook, net als ondergetekende, stukjes
schrijft. Zijn naam? Jan Algera (77 jaar).
Foto: Eigen foto
60_deveteraan.indd 60 19-09-2023 12:03