PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023 49
meest geschikt werd beoordeeld. De PC-7 wordt aangedreven door een
Pratt & Whitney PT-6A-25A turbinemotor. De eerste tien toestellen wer-
den gekocht tegen een beraamd bedrag van rond 30 miljoen gulden.
Nu 35 jaar later opereert de EMVO nog steeds tot tevredenheid met de
PC-7, maar ondanks een modernisering van de vloot in de periode
2016-2018, die in Zwitserland werd uitgevoerd, raakt het toestel verou-
derd en is het aan vervanging toe. Staatssecretaris Van der Maat infor-
meerde de Tweede Kamer begin dit jaar over de vervanging die vanaf
eind 2026 plaats moet vinden. De keuze voor een nieuw opleidingstoe-
stel is weliswaar op dit moment nog niet gemaakt, maar volgens Defen-
sie moeten de PC-7’s in principe begin 2027 worden vervangen. Of er
met het 40-jarig jubileum van de EMVO in 2028 nog een PC-7 met een
feestelijk getooide staart zal vliegen, is op dit moment nog een open
vraag.
Bijschrift
??
? ?
??
??
DE PILATUS PC-7 IN HET KORT
Bemanning 1 of 2
Motor 1 x Pratt & Whitney PT-6A-25A
(650 pk)
Lengte 9,8 m
Spanwijdte 10,4 m
Hoogte 3,2 m
Leeggewicht 1.330 kg
MTOW 2.700 kg
Kruissnelheid 380 km/h
Max. snelheid 412 km/h
(Vne = 500 km/h)
Klimsnelheid 11 m/s
Vliegbereik 1.800 km
Plafond 10.000 m
De L-02 kreeg dezelfde jubileumstaart als de L-04. De oorspronkelijke beschildering van de PC-7’s.
Zo zag het jubileumvliegtuig eruit in 2013… …en zo in 2018.
48-49_emvo35jaar.indd 49 19-09-2023 10:31