PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023 29
Amsterdam is de derde Europese bestemming van JetBlue, nadat het
bedrijf in augustus 2021 in Londen neerstreek en in juni van dit jaar in
Parijs. In Londen worden twee luchthavens aangedaan: Heathrow en
Gatwick. Met de routes naar Londen heeft JetBlue zich volgens topman
Robin Hayes van JetBlue succesvol ingenesteld tussen de grote Ameri-
kaanse en Britse concurrenten. Ook de nog verse route naar Parijs heeft
dagelijks maar weinig lege stoelen, aldus de CEO. “Ik zou niet weten
waarom dat voor Amsterdam anders zal zijn.”
Een kink in de kabel kan de beschikbaarheid van slots zijn. JetBlue heeft
nu start- en landingsrechten tot en met het voorjaar van 2024. Hayes
verwacht dat het zijn bedrijf lukt om voor de volgende zomerperiode
ook rechten te bemachtigen. “Daar rekenen we helemaal op. Anders
zouden we niet zoveel investeren in deze twee routes. We zijn hier om
te blijven.”
JetBlue voert de routes naar Schiphol uit met Airbus A321neo’s van het
type LR. Die hebben een groter vliegbereik dan gewone A321neo’s en
zijn daardoor geschikt voor trans-Atlantische vluchten. Aan boord is plaats
voor 138 passagiers, waarvan 114 in ‘Core’ (economyclass) en 24 in
‘Mint’ (businessclass). Twaalf van de 114 economyclass-stoelen hebben
extra beenruimte en kunnen tegen een toeslag worden gereserveerd.
De huidige vloot van JetBlue telt acht A321LR’s en dat worden er in
2024 dertien. JetBlue heeft ook de XLR-variant van de A321neo besteld.
Dat toestel krijgt een nog groter vliegbereik. Hayes: “Die toestellen krij-
gen we na 2024 en stellen ons in staat om verder gelegen Europese
bestemmingen op te zoeken, in Spanje bijvoorbeeld. We hebben vijf
A321neo’s die in principe ook geschikt zijn voor trans-Atlantische vluch-
ten. Die vliegen nu nog binnenlands in de VS, maar kunnen we eventu-
eel inzetten naar Londen.”
OVERSTAPPEN
New York en Boston zijn de twee grootste hubs van JetBlue. De maat-
schappij biedt daar doorverbindingen aan en die weten passagiers vol-
gens Hayes goed te vinden. “In de vorige winter zagen we bijvoorbeeld
dat vanuit Londen het Caribisch gebied in trek was. De tickets die kant
op zijn in de winter in het algemeen duur, maar wij konden daar veran-
dering in brengen. Waar wij komen, gaan trouwens alle passagiers min-
der betalen, ook zij die niet met ons vliegen. Concurrenten reageren na-
tuurlijk op onze komst.”
In het verleden kreeg Schiphol vanuit Noord-Amerika al bezoek van de
Boeing 757, ook een ‘narrow-body’ vliegtuig. Toestellen uit de kleinere
Boeing 737- en Airbus A320-familie waren daar niet voor geschikt. Met
de introductie van de A321LR en XLR heeft Airbus de A320-serie een
trans-Atlantisch bereik gegeven. Ze zijn wat kleiner dan de Boeing 757,
maar kunnen wel verder vliegen.
De Amerikaanse luchtvaarmaatschappij JetBlue is eind augustus voor het eerst neergestreken op Schip-
hol. Het bedrijf startte toen een lijndienst tussen New York JFK en Schiphol. Op 20 september kwam
daar een tweede route bij, uit Boston. JetBlue is de eerste airline die met toestellen uit de categorie
Boeing 737 en Airbus A320 trans-Atlantisch naar Schiphol vliegt.
Bijschrift
MET ÉÉN GANGPAD OVER DE OCEAAN
ONTWIKKELINGEN Door: Steven van den Berg
??
? ?
??
??
29_jetblue.indd 29 19-09-2023 10:03