26 PILOOT EN VLIEGTUIG OKTOBER 2023
De maatschappij van Papoea Nieuw-Guinea maakte het nieuws op 15
augustus bekend: de zeven Fokker 100’s en zes 70’s worden vanaf
2025 vervangen door elf Airbus A220-100 en -300-toestellen. “Het is
tijd voor Air Niugini om geheel nieuwe regionale vliegtuigen te bestellen.
We gaan van het analoge naar het digitale tijdperk. De Fokkers hebben
de afgelopen 25 jaar hun dienst bewezen en het is tijd ze te vervangen
met een grensverleggend type”, zei waarnemend CEO Gary Seddon.
Met hun vliegbereik tot 6.300 km voor de A220-300 en zelfs 6.400 km
voor de A220-100, openen de Airbussen nieuwe mogelijkheden voor
Air Niugini. De F100 haalt maximaal 4.300 km, de F70 slechts 3.410
km. De maatschappij krijgt met de A220 dus meer vliegbereik met tege-
lijk een drastisch lager brandstofverbruik. In Europa zorgen bijvoorbeeld
bij airBaltic de A220’s voor een 21 procent lager verbruik vergeleken
met hun oudere Boeing 737-300’s.
LANGDURIGE RELATIE
Met het besluit van Air Niugini komt er na 2025 een einde aan een
langdurige relatie met Fokker. Die begon in het jaar van de oprichting in
1973 met de Fokker Friendship, waarvan er dertien in dienst zijn ge-
weest. De meeste kwamen via Ansett en Trans Australia Airlines uit Aus-
tralië. De laatste F27 verliet in augustus 1989 de vloot.
Air Niugini introduceerde in 1976 vier F28 Fellowships, waarvan er tot
de laatste lijnvlucht in maart 2007 totaal achttien in dienst zijn geweest.
Ook dat waren tweedehandsvliegtuigen van onder meer Garuda, maar
ook een enkele van de NLM.
In juni 2006 arriveerde de eerste F100, waarvan de zevende en laatste
pas in oktober 2013 de vloot kwam versterken. De F100’s vlogen eerder
bij TAM Linhas Aereas, Sempati Air, Alliance Airlines en Skippers Aviation.
Een speciale band is er met KLM en KLM Cityhopper geweest. Air Niugi-
ni sloot in 1982 een samenwerkingsovereenkomst met KLM, waarbij de
Nederlanders drie jaar lang zitting hadden in de directie van de maat-
schappij om te helpen om de resultaten te verbeteren. Tien jaar later in
2013 bleken de lijntjes met Amsterdam nog steeds kort en nam Air Ni-
ugini van Cityhopper de F100 PH-OFP over. Vijf van de zes F70’s komen
van Cityhopper en kwamen vanaf maart 2015 tot december 2017 in de
vloot. Al hebben enkele nog weer een historie bij Austrian en British
Midlands. De F70’s zijn gemiddeld 27,5 jaar oud, de F100’s tikken bijna
31 jaar aan.
NOG GEEN 100 STUKS
Uit cijfers van Planespotters en FlightAware blijkt dat er begin september
64 F100’s en 28 F70’s in actieve dienst waren. Nog maar 92 dus. Air
Niugini zelf had drie F100’s en een F70 aan de grond staan en dus
maar negen Fokkers in gebruik.
De meeste Fokker-jets vliegen in Australië. Alliance Airlines beschikte
eind juni over 37 Fokkers, waarvan 23 van de 24 F100’s (veel ex-USAir
En weer kondigt een airline het einde aan van het Fokker-tijdperk. Over twee jaar begint Air Niugini met
de vlootvernieuwing. Waar vliegen de Fokker-jets eigenlijk nog?
AIR NIUGINI ZWAAIT FOKKERS UIT
ONTWIKKELINGEN Door: Richard Schuurman
(Foto: Air Niugini)
26-27-28_airniugini.indd 26 19-09-2023 09:59